Ικαριώτες Πρόσφυγες στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο Α μέρος

https://www.youtube.com/watch?v=C625SYZQJ9U

Τρίτη 19 Δεκεμβρίου 2023

Προ των πυλών η ιδιωτικοποίηση των νοσοκομείων του ΕΣΥ

 


Μαζί με το παραπέρα χτύπημα των δικαιωμάτων όλου του προσωπικού και το χαράτσι στον ελληνικό λαό για την περίθαλψη 

...αναδημοσίευση από https://eksegersi.gr/ygeia/pro-ton-pylon-i-idiotikopoiisi-ton-nosokomeion-toy-esy/ ...


O Χατζηνικολάου είναι και ιδιοκτήτης της εταιρίας Νext is Νow και μαζί με άλλες εταιρίες οργανώνει συνέδρια για διάφορα θέματα, τα οποία διεξάγονται υπό την αιγίδα υπουργείων (που σημαίνει και χρηματοδότηση), ενώ συμμετέχουν ως χορηγοί διάφορες καπιταλιστικές επιχειρήσεις. Για τρίτο συνεχή χρόνο η Νext is Νow, από κοινού με την εταιρία Dome Consulting οργανώνει συνέδριo με τον ψευδεπίγραφο τίτλο: ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ. Το πρώτο έγινε στις 8 Δεκέμβρη του 2021, το δεύτερο στις 25 Οκτώβρη του 2022 και το τρίτο στις 21 Νοέμβρη του 2023. 

Xαρακτηρίζουμε ψευδεπίγραφο τον τίτλο, γιατί στόχος αυτών των συνεδρίων είναι να βοηθηθεί η κυβέρνηση Μητσοτάκη να περάσει τη ληστρική επίθεση σε βάρος των δικαιωμάτων όλων των εργαζόμενων στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και την ΠΦΥ και το χαράτσι στον ελληνικό λαό για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψή του, μέσω της πλήρους υποταγής του ΕΣΥ στους εμπόρους της υγείας.

Παράλληλα με τον Χατζηνικολάου, ο Ι. Τούντας, ομότιμος καθηγητής του τμήματος Ιατρικής της σχολής Επιστημών Υγείας του ΕΚΠΑ, μαζί με άλλους καθηγητές ιατρικών τμημάτων δημοσίευσε τον Σεπτέμβρη του 2020, τον Νοέμβρη του 2021 και στις 11 Νοέμβρη του 2023 στο διαΝΕΟσις τρεις πολυσέλιδες μελέτες, με τις οποίες θέτουν ανοικτά το ζήτημα της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ. Αν εφαρμοστούν όσα απαιτούν οι συντάκτες τους, οι συνέπειες θα είναι καταστροφικές τόσο για τις εργασιακές σχέσεις όλου του προσωπικού των νοσοκομείων του ΕΣΥ κα της ΠΦΥ όσο και για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού. 

Το πρώτο συνέδριο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ οργανώθηκε στις 8 Δεκέμβρη του 2021 και έτσι τόσο οι οργανωτές και οι συμμετέχοντες γνώριζαν αναλυτικά τις απροκάλυπτες θέσεις που είχε διατυπώσει η ομάδα του Ι. Τούντα στις δύο πρώτες μελέτες. Ομως ο Πλεύρης και η Γκάγκα, όπως θα δούμε στη συνέχεια, απέφυγαν να τοποθετηθούν επ’ αυτών.     

Η κυβέρνηση Μητσοτάκη, μετά τις δύο μελέτες της ομάδας Τούντα (Σεπτέμβρης 2020 και Νοέμβρης 2021) και το πρώτο συνέδριο της εταιρίας του Χατζηνικολάου, με την άγρια προβολή του Ιδρύματος Σταύρου Νιάρχου ως μεγάλου δωρητή στον τομέα της Υγείας, έκρινε ότι είναι η κατάλληλη η εποχή για να τεθεί ανοιχτά από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Υγείας το ζήτημα της μετατροπής των νοσοκομείων του ΕΣΥ σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου (ΝΠΙΔ).

Ετσι, η Γκάγκα, στις 8 Φλεβάρη του 2022, που συζητήθηκε και ψηφίστηκε στην Ολομέλεια της Βουλής ο νόμος 4889 (ΦΕΚ 21Α  10.2.2022), ανέλαβε να εξαγγείλει ότι όλα τα νοσοκομεία του ΕΣΥ θα γίνουν ΝΠΙΔ, καθώς και να εμφανίσει το Ιδρυμα Νιάρχου σαν μεγάλο ευεργέτη.

Από άρθρο μας  με τίτλο: Πανέτοιμη η κυβέρνηση Μητσοτάκη να υλοποιήσει τη στρατηγική της γα την ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ, που δημοσιεύτηκε στις 4 Μάρτη του 2022, παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα που αναφέρονται στην τοποθέτηση της Γκάγκα:

«Το ΙΣΝ προσδοκά ότι με την ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ που σχεδιάζει η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα πάρει μεγάλο μέρος από το φιλέτο του ΕΣΥ και γι’ αυτό έσπευσε το να παίξει μεγάλος δωρητής στο ΕΣΥ. Ο Γιάννης Ζερβάκης, Υπεύθυνος Διαχείρισης Μεγάλων Δωρεών του ΙΣΝ, δήλωσε σχετικά με τη συνεργασία του Ιδρύματος με το Ελληνικό Δημόσιο:

“Είναι ολοφάνερο πως για να είναι αποτελεσματική η αντιμετώπιση μιας παγκόσμιας υγειονομικής κρίσης, όπως αυτή που ζήσαμε, και ζούμε ακόμα, είναι απαραίτητη, περισσότερο από ποτέ, η συνεργασία ανάμεσα στον ιδιωτικό τομέα και τους κρατικούς φορείς. Ολοι μαζί μπορούμε να είμαστε πιο δυνατοί τώρα, εξασφαλίζοντας καλύτερες συνθήκες για όσους μάχονται καθημερινά απέναντι στην πανδημία και, κυρίως, να γίνουμε ισχυρότεροι απέναντι σε ένα νέο, ενδεχόμενο κύμα. Η εξαιρετική συνεργασία με τις αρμόδιες κρατικές υπηρεσίες, όχι μόνο τώρα αλλά εδώ και 3 χρόνια που υλοποιούμε από κοινού την Πρωτοβουλία για την Υγεία, δίνει σε εμάς στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος ένα ξεχωριστό κίνητρο κάθε μέρα να προσπαθούμε με όλες μας τις δυνάμεις να βοηθήσουμε στη θωράκιση, ενδυνάμωση και αναβάθμιση του Συστήματος Υγείας της χώρας“.

Χρειαζόμαστε άλλους μάρτυρες; Αυτοί που υποτίθεται ότι είναι κοινωφελές, μη κερδοσκοπικό ίδρυμα, αυτοτοποθετούνται στον ιδιωτικό τομέα και ζητούν συνεργασία με το κράτος. Στις περιβόητες ΣΔΙΤ είναι στραμμένα τα μάτια τους και προσανατολισμένες οι κινήσεις τους. Γι’ αυτό και λένε πως η συνεργασία δημόσιου-ιδιωτικού “είναι απαραίτητη, περισσότερο από ποτέ“. Χρειάζεται μήπως να θυμίσουμε ότι ο ιδιωτικός καπιταλιστικός τομέας έχει ως μοναδικό σκοπό την αύξηση του κέρδους; Οτι ο κάθε μάνατζερ λογοδοτεί στους μετόχους της εταιρίας μόνο ως προς αυτό;».

Στη συζήτηση που έγινε στη Βουλή στις 8 Φλεβάρη του 2022 για την ψήφιση του νόμου 4889 (μ’ αυτόν επικυρώθηκε η κατασκευή Παιδιατρικού Νοσοκομείου στη Θεσσαλονίκη με χρηματοδότηση από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, φυσικά με το αζημίωτο), η τότε αναπληρώτρια υπουργός Υγείας και γιατρός Γκάγκα και ο υπουργός Υγείας Πλεύρης (γιος του πατριάρχη του ελληνικού εθνικοσοσιαλισμού Κ. Πλεύρη που χαρακτήρισε τον Μητσοτάκη «ηγέτη») ξεσάλωσαν και αποκάλυψαν με κυνισμό όλο το σχέδιο ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ.

Προτού παραθέσουμε τα βασικά σημεία της τοποθέτησής τους, θα παραθέσουμε ένα χωρίο από την προκλητική τοποθέτηση της εισηγήτριας της ΝΔ σε αυτό το νομοσχέδιο, που υποστήριξε ότι η ΝΔ και ο Μητσοτάκης είχαν εκθέσει προεκλογικά το πρόγραμμά τους, που περιείχε και την ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ, και αυτό έγινε αποδεκτό από τον ελληνικό λαό: «Το δόγμα της Νέας Δημοκρατίας σχετικά με τη δημόσια υγεία ήταν γνωστό στους έλληνες πολίτες ήδη προεκλογικά. Η έμφαση που δίνουμε, που δίνει ο ίδιος ο πρωθυπουργός στη συνεργασία του δημοσίου με τον ιδιωτικό τομέα, προκειμένου να οικοδομηθεί ένα σύγχρονο εθνικό σύστημα υγείας, ήταν επίσης γνωστή και το δόγμα αυτό έλαβε την εμπιστοσύνη των συμπολιτών μας» (η έμφαση δική μας).

Καταρχάς, να θυμίσουμε σ’ αυτήν την κυρία ότι τα αστικά πολιτικά κόμματα που αναλαμβάνουν τη διαχείριση της καπιταλιστικής εξουσίας ψηφίζονται από τη μειοψηφία του ελληνικού λαού, καθώς το ποσοστό της αποχής είναι πολύ μεγαλύτερο απ’ αυτό που λαμβάνει το πρώτο κόμμα και μεγαλύτερο απ’ αυτό που λαμβάνουν τα δύο πρώτα κόμματα. Δεύτερο (και πιο σημαντικό), ο ελληνικός λαός που ψηφίζει το πρώτο κόμμα ψηφίζει αρνητικά και όχι θετικά όπως ισχυρίστηκε η κυρία εισηγήτρια.

Τρίτο, το ότι ο ισχυρισμός της είναι ψευδής επιβεβαιώνεται και από το γεγονός ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη, σε συνεννόηση με τα καπιταλιστικά ιδρύματα τύπου ΙΣΝ, έβαλε μπροστά κατά τη διάρκεια της πανδημίας τη διαδικασία των δωρητών-ευεργετών, προκειμένου να φτιάξει στον ελληνικό λαό κλίμα αποδοχής της ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ. Τέλος, τη διαδικασία των δωρητών η κυβέρνηση Μητσοτάκη την επεξέτεινε και σε άλλους νευραλγικούς τομείς, όπως είναι η προστασία του δασικού πλούτου της χώρας, προκειμένου να ανοίξει το δρόμο για την ανεξέλεγκτη καταστροφή του, με την εγκατάσταση αιολικών πάρκων, προς όφελος των καπιταλιστικών συγκροτημάτων, ντόπιων και ξένων.

Στο προεδρείο της Βουλής από την έναρξη της συνεδρίασης ήταν ο αντιπρόεδρος, βουλευτής της ΝΔ, Ν. Κακλαμάνης, που είναι και γιατρός. Λίγο προτού κατέβει από το προεδρείο, αισθάνθηκε την ανάγκη να υποστηρίξει τη θέση της κυβέρνησης για την ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ με μια εξυπνακίστικη τοποθέτηση: «Πριν παραδώσω την έδρα στην κ. Σακοράφα, άκουσα πάρα πολλούς συναδέλφους να ρίχνουν στο πυρ το εξώτερον τον ιδιωτικό τομέα αλλά ταυτόχρονα να μιλάνε για Εθνικό Σύστημα Υγείας. Με ό,τι ισχύει σε όλο τον κόσμο ένα σύστημα υγείας για να λέγεται “εθνικό“ υποχρεωτικά περιλαμβάνει τη σύμπραξη δημόσιου και ιδιωτικού τομέα με όρους που το κάθε κράτος ορίζει. Οταν, όμως, δεν θες τον ιδιωτικό τομέα, μη λες μετά Εθνικό Σύστημα Υγείας. Να λες “Δημόσιο Σύστημα Υγείας“. Αυτή είναι η σωστή ορολογία. Να ξέρουμε επομένως τι λέμε» (οι εμφάσεις δικές μας).

Η Γκάγκα, προτού μιλήσει ανοιχτά υπέρ της ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ, φρόντισε να πλέξει το εγκώμιο του ΙΣΝ για τη δήθεν μεγάλη και ανιδιοτελή προσφορά του στη δημόσια υγεία, λέγοντας: «Το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος, όπως ξέρετε, υλοποιεί πολύ σημαντικές δωρεές στον τομέα της υγείας στην Ελλάδα με προϋπολογισμό 438 εκατομμύρια ευρώ. Το Υπουργείο Υγείας υπέδειξε στο Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος τις μεγαλύτερες ανάγκες στον χώρο της δημόσιας υγείας με σκοπό την αναβάθμισή της και την παροχή ποιοτικών υπηρεσιών υγείας σε όλους τους πολίτες. Μεταξύ των εμβληματικών έργων που χρηματοδοτούνται από το Ιδρυμα Σταύρος Νιάρχος είναι το Γενικό Νοσοκομείο Κομοτηνής, η σύμβαση δωρεάς του οποίου κυρώθηκε από το ελληνικό Κοινοβούλιο τον Φεβρουάριο του 2020, το Πανεπιστημιακό Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, που η σύμβαση δωρεάς του συζητείται σήμερα, και το Γενικό Νοσοκομείο Σπάρτης» (η έμφαση δική μας).

Ας σταθούμε λίγο στο υπογραμμισμένο χωρίο της τοποθέτησής της. Με κυνισμό και ξεδιαντροπιά η κυρία αυτή δηλώνει ανοιχτά ότι το υπουργείο Υγείας υπέδειξε στο ΙΣΝ τις μεγαλύτερες ανάγκες στο χώρο της δημόσιας υγείας, ενώ η φροντίδα αυτή ανήκει στην αρμοδιότητα του υπουργείου που οφείλει να ικανοποιήσει τις ανάγκες με χρηματοδότηση από το ΠΔΕ.

Η Γκάγκα συνέχισε αναφέροντας ότι όλες οι πανεπιστημιακές παιδιατρικές και παιδοχειρουργικές κλινικές των νοσοκομείων θα περάσουν στο Παιδιατρικό Νοσοκομείο Θεσσαλονίκης, όπου κουμάντο θα κάνει το ΙΣΝ: «Στο νοσοκομείο θα μεταφερθούν πανεπιστημιακές παιδιατρικές και παιδοχειρουργικές κλινικές που λειτουργούν ήδη σε άλλα νοσοκομεία της Θεσσαλονίκης»!

Υπογράμμισε ότι η πλειοψηφία των νοσοκομείων του ΕΣΥ θα μετατραπεί σε Νομικά Πρόσωπα Ιδιωτικού Δικαίου, δηλαδή σε ΑΕ, και πως όλα αυτά τα νοσοκομεία θα οργανωθούν σε νέες βάσεις. Προφανώς, με βάση καπιταλιστικά κριτήρια, στα οποία θα κυριαρχούν οι αξιώσεις των εμπόρων της Υγείας, ενώ θα ελαχιστοποιηθεί η χρηματοδότηση από τον Κρατικό Προϋπολογισμό και το ΠΔΕ, θα καταργηθεί η αποκλειστική απασχόληση των γιατρών του ΕΣΥ και, βεβαίως, θα είναι νοσοκομεία πολλών ταχυτήτων, στα οποία θα είναι δύσκολη η προσέγγιση της πλειοψηφίας της εργατικής τάξης και των συνταξιούχων, χωρίς να βάζουν βαθιά το χέρι στην τσέπη, μολονότι αυτοί παράγουν τον πλούτο της χώρας και συνάμα συμβάλλουν με τις ασφαλιστικές τους εισφορές.

«Θεωρούμε ότι με αυτή την επιλογή, που είναι επιλογή που έχει όλη η Ευρώπη για τα νοσοκομεία της, θα είναι αποδοτικότερη η λειτουργία και ορθολογικότερη η χρήση των πόρων του, βελτιωμένη δε η παροχή των υπηρεσιών του. Να θυμίσω, όπως είπα, ότι στην Ευρωπαϊκή Ενωση η πλειοψηφία των δημοσίων νοσοκομείων λειτουργεί ως νομικό πρόσωπο ιδιωτικού δικαίου (…) Θα εφαρμοστούν καινοτομίες και σύγχρονο μοντέλο διοίκησης που περιλαμβάνουν γενικό διευθυντή, διαχειριστή κλινών και διαχειριστή κινδύνου, με σκοπό τη βέλτιστη διαχείριση των πόρων, τη βέλτιστη διαχείριση και τον συντονισμό της κατανομής των κλινών και τον συντονισμό των διαδικασιών ελέγχου κινδύνων για το νοσοκομείο. Κι αυτό είναι κάτι που θέλουμε για όλα τα νοσοκομεία μας και ήδη το ξεκινάμε πολύ σύντομα μέσα στο μήνα με τα Νοσοκομεία “Παπαγεωργίου“ και “ΠΑΓΝΗ“ σαν πιλοτικά και το συνεχίζουμε με τον ΟΔΙΠΥ (…)»

Από την πλευρά του ο πρώην Υπουργός Υγείας Πλεύρης αναφερόμενος , στις 8 Φλεβάρη του 2022, στο ζήτημα της ιδιωτικοποίησης των νοσοκομείων του ΕΣΥ είχε πει:

«Θέτετε ένα θέμα διαφωνίας ως προς το καθεστώς του νοσοκομείου. Αυτό πράγματι είναι επιλογή της κυβέρνησης. Εμείς πιστεύουμε ότι θα πρέπει τα σύγχρονα νοσοκομεία, όπως συμβαίνει σ’ όλον τον κόσμο, να έχουν τις ευελιξίες που έχουν τα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου και να μπορούν να λειτουργούν με όρους που θα υπάρχει και η λογοδοσία, θα υπάρχουν και οι ηγεσίες στο νοσοκομείο με τις κατευθύνσεις των σύγχρονων κλινικών και νοσοκομειακών δομών, δηλαδή με διευθύνοντα σύμβουλο, με υπεύθυνους για τις κλίνες, με υπεύθυνους για το ρίσκο, διότι αυτή τη στιγμή θεωρούμε ότι μ’ αυτή τη διαδικασία θα υπάρχει πολύ καλύτερη παρεχόμενη υπηρεσία.

Ο πολίτης χάνει ή κερδίζει; Ο πολίτης έχει δωρεάν τις υπηρεσίες, όπως ακριβώς τις είχε. Το συγκεκριμένο νοσοκομείο λειτουργεί όπως λειτουργούν και άλλα νομικά πρόσωπα ιδιωτικού δικαίου εντός του Εθνικού Συστήματος Υγείας. Το συγκεκριμένο υπουργείο έρχεται και παρακολουθεί το συγκεκριμένο νοσοκομείο και ο πολίτης έχει την καλύτερη δυνατή υπηρεσία.

Βάζετε πάντα την εμμονή του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα. Σας το είπε και ο αντιπρόεδρος προηγουμένως που ήταν εδώ πέρα (σ.σ. αναφέρεται στον στην τοποθέτηση του Ν. Κακλαμάνη). Είναι Εθνικό Σύστημα Υγείας, αλλιώς να το λέγαμε κρατικό σύστημα υγείας. Στο Εθνικό Σύστημα Υγείας προφανώς υπάρχουν όλες οι δομές που μπορούν να αναπτυχθούν. Αυτή είναι η πραγματικότητα» (οι εμφάσεις δικές μας).

Και οι δύο υπουργοί τότε (8 Φλεβάρη του 2022) απέφυγαν σκόπιμα να αναφέρουν στο ότι τα νοσοκομεία του ΕΣΥ θα μετατραπούν σε καπιταλιστικές επιχειρήσεις και ότι θα τσαλαπατηθούν οι εργασιακές σχέσεις του ιατρονοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού. Ο Πλεύρης πρόσθεσε ψευδώς, ότι δήθεν ο πολίτης θα έχει καλύτερη και δωρεάν παρεχόμενη υπηρεσία μετά την μετατροπή των νοσοκομείων του ΕΣΥ σε ΝΠΙΔ.

Αυτό το ρόλο των νοσοκομείων του ΕΣΥ, δηλαδή μετά τη μετατροπή τους σε καπιταλιστικές επιχειρήσεις, ανέλαβε να αναδείξει η ομάδα των ομότιμων και εν ενεργεία καθηγητών υπό την αιγίδα του ομότιμου πια καθηγητή Ι. Τούντα, με τις δυο μελέτες της, τον Σεπτέμβρη του 2020 και τον Νοέμβρη του 2021. Με προφανή στόχο να διαμορφώσουν κλίμα αποδοχής των στόχων της κυβέρνησης Μητσοτάκη, από την μια μέσα στις γραμμές του ιατρονοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού των νοσοκομείων του ΕΣΥ και από την άλλη μέσα στις γραμμές της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού. 

Παραθέτουμε μερικά αποσπάσματα απ’ αυτές τις μελέτες.  

Μελέτη Φλεβάρη 2020: Σελίδα 8: «Για τον σκοπό αυτό θα χρειαστεί επανασχεδιασμός του νοσοκομειακού χάρτη, με συγχωνεύσεις, αλλαγές χρήσης, δημιουργία νοσοκομειακών συμπλεγμάτων και δικτύων συνεργαζόμενων νοσοκομείων, καθώς και ανακατανομή κλινών, κλινικών και εργαστηρίων… 

Σε κάθε περίπτωση ενθαρρύνονται οι συνεργασίες και οι συμπράξεις με τον ιδιωτικό τομέα, πρακτική που εφαρμόζεται ευρέως σε όλη την Ευρώπη, με σκοπό την αξιοποίηση χρηματοδοτικών εργαλείων και σύγχρονης τεχνολογίας προς όφελος του δημόσιου συστήματος υγείας.

Για τη δημιουργία αποτελεσματικής διοίκησης προτείνεται η δημιουργία Κέντρου Στρατηγικού Σχεδιασμού και Αξιολόγησης του ΕΣΥ, ενός ΝΠΙΔ το οποίο θα συλλέγει και θα επεξεργάζεται όλα τα δεδομένα από την καθημερινή λειτουργία των μονάδων του συστήματος και θα εισηγείται ανάλογα στα αρμόδια όργανα. Το υπουργείο Υγείας θα ασκεί επιτελικό και εποπτικό όλο σε όλη την επικράτεια και αντίστοιχο ρόλο θα ασκούν οι ΥΠΕ στις Περιφέρειες. Οι διοικητικές αρμοδιότητες μεταβιβάζονται στις διοικήσεις των μονάδων (νοσοκομεία, Δίκτυα ΠΦΥ, κ.ά.), ενώ στα νοσοκομεία προάγεται ισχυρή συναινετική διοίκηση με ενίσχυση των διοικητικών αρμοδιοτήτων της ιατρικής ιεραρχίας, και κυρίως των διευθυντών-συντονιστών.

Τα νοσοκομεία του ΕΣΥ μετατρέπονται σε ΝΠΙΔ (από ΝΠΔΔ που είναι σήμερα) προκειμένου να αποκτήσουν διαχειριστική αποτελεσματικότητα, διατηρώντας όμως τον δημόσιο χαρακτήρα τους ως θυγατρικές εταιρείες των ΥΠΕ (ΝΠΔΔ). Για τις εργασιακές σχέσεις των γιατρών στα νοσοκομεία, προτείνεται η σύνδεση του μισθού τους με υιοθέτηση ποικίλων μορφών απασχόλησης, ανάλογα με τη θέση στην ιεραρχία και τις εκάστοτε ανάγκες του νοσοκομείου» (οι εμφάσεις δικές μας).

Σελίδα 16: «Σύνοψη Βασικών Προτάσεων (σ.σ. παραθέτουμε ενδεικτικά μερικές απ’ αυτές):

2. Συγχωνεύσεις και αλλαγές χρήσης νοσοκομείων, ιδιαίτερα των μικρών, πρώην νομαρχιακών νοσοκομείων.

3. Συγκρότηση «αντίπαλων» νοσοκομείων υψηλού κύρους για τη βελτίωση της αποδοτικότητας με επιστροφή σε οικονομίες κλίμακας.

4. Ανακατανομή των κλινικών και εργαστηρίων με συγχωνεύσεις ή καταργήσεις και ίδρυση νέων, με αλλαγή των υφιστάμενων οργανισμών και κανονισμών λειτουργίας.

5. Οργάνωση και λειτουργία των νοσοκομείων σε επιχειρησιακή βάση με εκτεταμένη αυτονομία και ευθύνη (self-governing).

10. Διαφοροποίηση των αμοιβών των νοσοκομειακών στελεχών, ιδιαίτερα των γιατρών στη βάση οικονομικής και κλινικής αποδοτικότητας».

Σελίδες 118 και 119: «Κύρια προϋπόθεση για την επίτευξη της μεταρρύθμισης του νοσοκομειακού τομέα είναι η αλλαγή της νομικής προσωπικότητας των νοσοκομείων, με τη μετατροπή τους σε θυγατρικές εταιρείες των ΥΠΕ ως ΝΠΔΔ. Η νομική μορφή των νοσοκομείων προτείνεται να είναι αυτή του ΝΠΙΔ μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα. Δεν είναι τυχαίο ότι τα νοσοκομεία σε όλη την Ευρώπη, τα οποία στη συντριπτική τους πλειοψηφία είναι είτε δημόσια είτε κοινωφελή ιδρύματα, έχουν τη νομική μορφή του ΝΠΙΔ Μη Κερδοσκοπικού χαρακτήρα…

(δ) Η νέα νομική μορφή των κρατικών νοσοκομείων θα δώσει τη δυνατότητα να υπερβούν τις αγκυλώσεις του ενιαίου μισθολογίου του δημοσίου και να θεσπίσουν κίνητρα οικονομικής και κλινικής αποδοτικότητας που θα διαφοροποιήσουν τις αμοιβές των γιατρών, των νοσηλευτών και των διοικητικών υπαλλήλων, με στόχο την αύξηση της παραγωγικότητας» (οι εμφάσεις δικές μας).

Η ομάδα των καθηγητών (Τούντας και σία) με αυτές τις προτάσεις της λέει στα ίσια, χωρίς περιστροφές και περικοκλάδες, ότι θέλει τα νοσοκομεία του ΕΣΥ να γίνουν καπιταλιστικές επιχειρήσεις, να γίνουν συγχωνεύσεις νοσοκομείων, να γίνουν νοσοκομεία πολλών ταχυτήτων με πολύ διαφοροποιημένα νοσήλια, εξέλιξη που θα έχει ως αποτέλεσμα να πέσει μεγάλο χαράτσι στην εργατική τάξη και στη φτωχολογιά της πόλης κα του χωριού. Τέλος, κατάργηση του Ενιαίου Μισθολογίου, διαφοροποίηση των αποδοχών όλου του προσωπικού των νοσοκομείων του ΕΣΥ και σύνδεσή τους με την παραγωγικότητα. Με την σύνδεση αυτή επιδιώκεται το τσάκισμα των εργασιακών σχέσεων. Οπου αυτό επιβλήθηκε οι συνέπειες ήταν πολύ σοβαρές για την εργατική τάξη και τη φτωχολογιά της πόλης και του χωριού.

Μελέτη Νοέμβρη 2021: Αυτή την συνέταξε μόνος του ο Ι. Τούντας. Δεν γνωρίζουμε για ποιους λόγους έγινε αυτό, αλλά θέλουμε να υπογραμμίσουμε ότι και αυτή η μελέτη κινείται στο πλαίσιο της μελέτης του Φλεβάρη του 2020. Γι’ αυτό δε θα παραθέσουμε αποσπάσματα, για να μην πλατυάσουμε κι άλλο, κάτι που δεν μπορέσαμε να αποφύγουμε, λόγω της φύσης και της σπουδαιότητας  του θέματος.

Πρώτο συνέδριο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ (8.12.2021): Σ’ αυτό πήραν μέρος  η δημοσιογράφος Μ. Πυργιώτη, ως στέλεχος της εταιρίας του Χατζηνικολάου, ο υπουργός Υγείας Πλεύρης,  η αναπληρωτής υπουργός Γκάγκα, ο γενικός γραμματέας του υπουργείου Υγείας Θεμιστοκλέους και ο ομότιμος καθηγητής Τούντας.

Η Γκάγκα και ο Πλεύρης, ενώ γνώριζαν τις θέσεις που διατύπωσε η ομάδα Τούντα στις δύο μελέτες της, στις οποίες αναφέρει ανοιχτά ότι  το ΕΣΥ και οι εφτά Υγειονομικές Περιφέρειες (ΥΠΕ) θα μετατραπούν σε ΝΠΔΔ, από δημόσιες υπηρεσίες, ότι τα νοσοκομεία θα μετατραπούν σε ΝΠΙΔ, ότι θα γίνουν συγχωνεύσεις, ότι θα γίνονται μετακινήσεις του ιατρονοσηλευτικού προσωπικού μέσα στην κάθε ΥΠΕ από νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας σε άλλα νοσοκομεία και ΚΥ, ότι θα γίνει ριζική αλλαγή των εργασιακών σχέσεων, ότι θα «τελειώσουν με τις αγκυλώσεις του Ενιαίου Μισθολογίου», απέφυγαν να τοποθετηθούν πάνω σ’ αυτές. Απέφυγαν, επίσης, να αναφέρουν ότι θέλουν να μετατρέψουν τα νοσοκομεία του ΕΣΥ από ΝΠΔΔ σε ΝΠΙΔ. 

Κατά τη διάρκεια της συνέντευξης του Τούντα και της Γκάγκα από την Πυργιώτη, προέκυψαν σημαντικές ειδήσεις, από τις οποίες επιβεβαιώθηκε ότι η ιδιωτικοποίηση του ΕΣΥ, το ξεπάτωμα των εργασιακών σχέσεων του ιατρονοσηλευτικού και διοικητικού προσωπικού και το χαράτσωμα της εργατικής τάξης και της φτωχολογιάς της πόλης και του χωριού είναι προ των πυλών.

Οι συνεντεύξεις του Τούντα και της Γκάγκα  είναι καταχωρημένες στην ενότητα του συνεδρίου που φέρει τον τίτλο: «Το νέο ΕΣΥ: Η στρατηγική για ένα βώσιμο και αποτελεσματικό σύστημα υγείας».

Η Πυργιώτη, απευθυνόμενη  στον Τούντα, του είπε, ότι κάνατε μια σπουδαία μελέτη μέσω της διαΝΕΟσις . Την έχουμε δε όλοι μας και είναι ένα ερώτημα (στο 31:00). Οπως αναφέραμε παραπάνω, η ομάδα του Τούντα, μέχρι τις 8 Δεκέμβρη του 2021 που έγινε το πρώτο συνέδριο, είχε δημοσιεύσει μέσω της διαΝΕΟσις όχι μία μελέτη, με το ίδιο περιεχόμενο.

Ο Τούντας στην απάντησή του, ανέφερε ανάμεσα στ’ άλλα: «Αρα εγώ θα ήθελα να δω ένα συνολικό σχέδιο, όπως καταθέσαμε και εμείς, όπως είπατε και εσείς με την μελέτη της διαΝΕΟσις…

Θεωρώ ότι ένα τέτοιο ζήτημα πρέπει να ξεκινάει μετεκλογικά (37:02) με νωπή εντολή για να έχει τη δυνατότητα να σπάσει αυγά για να κάνει την ομελέτα οποιαδήποτε κυβέρνηση. Και ελπίζω ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα μπορέσει η σημερινή ηγεσία -που νομίζω ότι είναι πρόθεσή της- να προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να έχουμε την δυνατότητα  στο αμέσως προσεχές μέλλον να  βάλουμε σε εφαρμογή όλα αυτά τα ζητήματα» (37:23).

Η Πυργιώτη, απευθυνόμενη στην Γκάγκα, είπε: Κυρία υπουργέ, ήθελα να σας ρωτήσω σε σχέση κυρίως  με αυτά που είπε ο κ. καθηγητής (ο Τούντας (47:36). Η Γκάγκα, απαντώντας στην Πυργώτη είπε ότι «μιλάμε  με τον κ. Τούντα και είμαστε σε συνεχή διάλογο».

Συνδυάζοντας την τοποθέτηση της Γκάγκα, ότι μιλάνε με τον Τούντα και είναι σε συνεχή διάλογο, με:

– την τοποθέτηση του Τούντα που αναφέραμε παραπάνω, ότι δηλαδή ελπίζει ότι ένα τέτοιο σχέδιο θα μπορέσει η σημερινή ηγεσία -που νομίζει ότι είναι πρόθεσή της- να προχωρήσει σε αυτή την κατεύθυνση, ώστε να έχουμε τη δυνατότητα  στο αμέσως προσεχές μέλλον να  βάλουμε σε εφαρμογή όλα αυτά τα ζητήματα,

– την τακτική της Γκάγκα να αποφύγει να πει ότι τα νοσοκομεία του ΕΣΥ θα μετατραπούν σε ΝΠΙΔ και να περιοριστεί στη διατύπωση της θέσης ότι το ΕΣΥ πρέπει να είναι ευέλικτο.

– το ότι ο Τούντας απέφυγε να επαναλάβει στη συνέντευξή του στην Πυργιώτη τις θέσεις που διατύπωσε στις δύο μελέτες της διαΝΕΟσις,

μπορούμε να πούμε με απόλυτη βεβαιότητα ότι ο Τούντας όχι μόνο είναι σε συνεχή διάλογο με την κυβέρνηση Μητσοτάκη, αλλά έχουν χαράξει από κοινού την τακτική να περάσουν αιφνιδιαστικά το σχέδιο της πλήρους ιδιωτικοποίησης του ΕΣΥ, με την παράδοσή του στους εμπόρους της υγείας, με το ξεχαρβάλωμα των εργασιακών σχέσεων όλων χωρίς εξαίρεση των εργαζόμενων στα νοσοκομεία του ΕΣΥ και στην ΠΦΥ και με την επιβολή νέου χαρατσιού στην εργατική τάξη και τη φτωχολογιά της πόλης κα του χωριού για την ιατροφαρμακευτική και νοσοκομειακή περίθαλψη.

Δεύτερο συνέδριο με τον ψευδεπίγραφο τίτλο ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ (25.10.2022): Σ’ αυτό πήραν μέρος όσοι πήραν και στο πρώτο συνέδριο, εκτός του ομότιμου καθηγητή Τούντα. Δεν υπήρξε καμία διαφοροποίηση στις τοποθετήσεις των συμμετεχόντων. Ομως βγάζει μάτι το εξής γεγονός. 

Η Γκάγκα, όπως αναφέραμε παραπάνω, στις 8 Φλεβάρη του 2022 είπε ανοιχτά ότι  κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μετατρέψει τα νοσοκομεία του ΕΣΥ σε ΝΠΙΔ. Και ο Πλεύρης, παίρνοντας στη συνέχεια το λόγο, επικρότησε τη θέση της. Στις 25 Οκτώβρη του 2022 που έγινε το δεύτερο συνέδριο και οι δύο δεν επανέλαβαν τη θέση ότι η κυβέρνηση Μητσοτάκη θα μετατρέψει τα νοσοκομεία του ΕΣΥ σε ΝΠΙΔ. Οπως σημειώσαμε και παραπάνω, η ομάδα Τούντα και η κυβέρνηση Μητσοτάκη έχουν χαράξει τακτική αιφνιδιασμού όσον αφορά την παράδοση του ΕΣΥ στους εμπόρους της υγείας.

Την ίδια τακτική εφάρμοσαν και στα δύο συνέδρια ο Χατζηνικολάου και οι δημοσιογράφοι-στελέχη της εταιρίας του.

Θυμίζουμε τι είπε στο πρώτο συνέδριο απευθυνόμενη στον Τούντα η Πυργιώτη: «Κάνατε μια σπουδαία μελέτη μέσω της διαΝΕΟσις. Την έχουμε δει όλοι μας και είναι ένα ερώτημα». Το πιο φυσιολογικό θα ήταν, αν η Πυργώτη και η ομάδα της εταιρίας του Χατζηνικολάου δεν ήταν γνώστες της κοινής τακτικής της κυβέρνησης Μητσοτάκη και της ομάδας Τούντα και δεν συμφωνούσαν μ’ αυτήν, να ζητήσουν από τον Τούντα, κατά την διάρκεια της συνέντευξης, να εξηγήσει την αναγκαιότητα της εφαρμογής των θέσεων που διατύπωσε στις δύο μελέτες που δημοσιεύτηκαν στη διαΝΕΟσις. Δεν το έκαναν ούτε η Πυργιώτη ούτε ο Χατζηνικολάου, ενώ όλοι τους τόνισαν ότι πρέπει να γίνει μεγάλη και συνάμα ριζική αλλαγή στο ΕΣΥ, που οργανώθηκε με τα δεδομένα τα δεκαετίας του ’80. Προφανώς συμφωνούν μ’ αυτήν την τακτική.

Τρίτη μελέτη της ομάδας Τούντα (11.11.2023). Επειδή δεν διαφοροποιείται από τις προηγούμενες δύο μελέτες, για οικονομία χώρου περιοριζόμαστε στην παράθεση του συνδέσμου.

Τρίτο συνέδριο με τον ψευδεπίγραφο τίτλου ΥΓΕΙΑ ΠΑΝΩ ΑΠ ΟΛΑ (21.11.2023). Σ΄ αυτό πήρε μέρος για πρώτη φορά το νέο δίδυμο της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας Χρυσοχοΐδης  και Αγαπηδάκη και ο Θεμιστοκλέους που αναβαθμίστηκε από γενικός γραμματέας σε υφυπουργό Υγείας (η αλλαγή της πολιτικής ηγεσίας έγινε μετά τις εκλογές στις 25 Ιούνη του 2023).

Τόσο ο υπουργός Χρυσοχΐδης όσο και ο υφυπουργός Θεμιστοκλέους απέφυγαν μεν να τοποθετηθούν ανοιχτά υπέρ των θέσεων που διατύπωσε η ομάδα Τούντα στις τρεις μελέτες της, αλλά με τις απόψεις τους περιέγραψαν τι θα περιλαμβάνει το «νέο ΕΣΥ» με τις μεγάλες ανατροπές του ισχύοντος «και ξεπερασμένου» ΕΣΥ, λόγω της τεσαρακονταετούς λειτουργίας του. Το έκαναν με τρόπο που να είναι αναγνωρίσιμος μόνο από τους «επαΐοντες» και όχι από το «καθυστερημένο πόπολο».

Ο Χρυσοχοΐδης, για να δικαιολογήσει τις μεγάλες ανατροπές που επιβλήθηκαν στο ΕΣΥ από όλες τις κυβερνήσεις μέχρι το 2019, ιδιαίτερα αυτές που επέβαλε και συνεχίζει να επιβάλει η κυβέρνηση Μητσοτάκη, έφτασε στο σημείο να τα ρίξει στην… κλιματική κρίση και στην αύξηση του προσδόκιμου ζωής του ελληνικού λαού. Δεν παρέλειψε να εμφανίσει την εγκληματική πολιτική της κυβέρνησης Μητσοτάκη στην αντιμετώπιση της Covid 19 ως επιτυχή, όταν αυτή συνοδεύτηκε μέχρι σήμερα (στοιχεία Worldometer) με 6.081.287 επιβεβαιωμένα κρούσματα και 37.869 θανάτους. Εναν αριθμό νεκρών πολύ υψηλό με βάση το πληθυσμιακό κριτήριο. 

Λόγω της μεγάλης έκτασης που πήρε αυτό το άρθρο, θα ασχοληθούμε με τις προκλητικές θέσεις του Χρυσοχοΐδη σε επόμενο. Δε θ’ αποφύγουμε τον πειρασμό να θυμίσουμε ότι ως υπουργός της κυβέρνησης Γ. Παπανδρέου είχε δηλώσει ότι ψήφιζε τα Μνημόνια χωρίς να τα έχει διαβάσει!