Ικαριώτες Πρόσφυγες στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο Α μέρος

Κυριακή 2 Απριλίου 2017

Πρόσφυγας ενός έτους το 1942: Ο Γιώργος Τουρβάς από την Ικαρία στο Λίβανο

...αναδημοσίευση από το www.ert.gr...

Έκανε το προσφυγικό ταξίδι σε ηλικία μόλις ενός έτους και οι μνήμες ξεκινούν από την τελευταία περίοδο της προσφυγιάς, αλλά οι διηγήσεις της οικογένειας τις συμπληρώνουν.

aley-Lebanon
το χωριό Αλέι στο Λίβανο

Ο Γιώργος Τουρβάς με την οικογένειά του έμεναν στο Φλες της Ικαρίας και έφυγαν τον Ιούλιο του 1942 από το Γιαλισκάρι, με μία βάρκα στην οποία μπήκαν μέσα εννέα άτομα.

emvolia
λίστα εμβολιασμών στο προσφυγικό βιβλιάριο
Μας αναφέρει χαρακτηριστικά: Το νερό έφτανε μία πιθαμή από την κουπαστή και επειδή ένας που ήταν να ταξιδέψει δεν ήρθε, ίσως αυτό να ήταν τελικά προς όφελός μας, αφού με το βάρος του θα ήταν ακόμα πιο δύσκολο. Ξεκινήσαμε μεσάνυχτα και φτάσαμε αργά το απόγευμα στην Τουρκία σε μία περιοχή που την έλεγαν Κορακιά. Διανυκτερεύσαμε εκεί και την άλλη μέρα μία τουρκική περίπολος μας εντόπισε και με τα πόδια πήγαμε στον Τσεσμέ.

Φωτογραφία0847

-Τι έγινε εκεί;

-Ξεδιάλεξαν αμέσως τους άνδρες, τον πατέρα μου και τον θείο μου και τους έστειλαν στην Αίγυπτο να ενταχθούν στον ελληνικό στρατό και τις συμμαχικές δυνάμεις. Η μητέρα μου που ήταν έγκυος στον αδερφό μου και εγώ φύγαμε με τρένο για το Χαλέπι σε ένα περιπετειώδες ταξίδι δύο – τριών ημερών. Εκεί στη Συρία γεννήθηκε ο αδερφός μου και μετά πήγαμε στο Λίβανο, από όπου έχω και τις μνήμες εκείνης της περιόδου.

καταβολή επιδόματος στους πρόσφυγες και αποτύπωσή της στο προσφυγικό βιβλιάριο
Toυρβά - Στεφανάδη Αρυρώ, Στεφανάδης Γιώργος, Τουρβάς Γιώργος (ο μικρός)
Toυρβά – Στεφανάδη Αρυρώ, Στεφανάδης Γιώργος, Τουρβάς Γιώργος (ο μικρός)

aley

-Τι θυμόσαστε από εκεί;

-Μέναμε σε νοικιασμένο σπίτι έξω από το ορεινό χωριό Αλέι (το Souq El Gharb), που ήταν έξω από τη Βυρητό, μαζί με την οικογένεια του Στεφανάδη. Η μητέρα μου ήταν δασκάλα και έκανε μάθημα σε προσφυγόπουλα από την Ικαρία και τη Χίο.

-Πότε γυρίσατε στην Ελλάδα;

-Γυρίσαμε το 1945 αφού το πλοίο που μας πήρε από το Λίβανο, μας πήγε στη Χίο. Από εκεί γυρίσαμε με καΐκι στον Εύδηλο της Ικαρίας.

Συνέντευξη: Νάσος Μπράτσος

Διαβάστε στο ert.gr
Δευτέρα 3 Απρίλη: Γιάννης Φουντούλης: Πρόσφυγας στο Souq El Gharb του Λιβάνου το 1941- 1945

Τρίτη 4 Απρίλη: Η Πάτμος θα τιμήσει τους ήρωές της

Τετάρτη 5 Απρίλη: Άννα Ρακατζή – Λεφέ: Η προσφυγική διαδρομή του 1942 – 1945 σε Τουρκία – Συρία – Μ.Ανατολή

Πέμπτη 6 Απρίλη: Ο Γιάννης Ταμβακλής και το «Οδοιπορικό στη Μέση Ανατολή 1941-1945»

Παρασκευή 7 Απρίλη: «Συρματένιοι, ξεσυρματένιοι· όλοι» – Ο Γιάννης Μακριδάκης στο ert.gr

Σάββατο 8 Απρίλη: Αντώνης Βεζυρόπουλος ο «κοντραμπατζής» της Αντίστασης στο Νότιο Αιγαίο

Όλες οι προηγούμενες αναρτήσεις του αφιερώματος, συγκεντρωτικά στο τέλος της ανάρτησης: Aναγνώριση της ερευνητικής δουλειάς του ert.gr