Ικαριώτες Πρόσφυγες στο Β Παγκόσμιο Πόλεμο Α μέρος

https://www.youtube.com/watch?v=C625SYZQJ9U

Παρασκευή 15 Σεπτεμβρίου 2017

Γιάννης Ταμβακλής: «Μπούργκ Ελ Αράμπ – Η Βάρκιζα της Μέσης Ανατολής»

...αναδημοσιευση από το www.ert.gr...

Σημαντική παρουσία και δράση είχε στη μέση Ανατολή τα χρόνια του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου ο Σαμιώτης Γιάννης Ταμβακλής, τόσο σαν στρατευμένος, όσο και σαν εκπαιδευτικός στο σχολείο των προσφυγόπουλων στο Νουσεϊράτ. 


Αν όλα αυτά τα χρόνια έχουν αποτυπωθεί στο πολύτιμης ιστορικής αξίας του «Οδοιπορικό στη Μέση Ανατολή 1941- 1945», το χρονικό της αντιφασιστικής δράσης μέσα στον ελληνικό στρατό της Μέσης Ανατολής, παρουσιάζεται στο δυστυχώς εξαντλημένο αυτή τη στιγμή βιβλίο, «Μπούργκ Ελ Αράμπ – Η Βάρκιζα της Μέσης Ανατολής» (εκδόσεις Απόπλους ISBN: 960-86652-6-4).
Στην 1η Ελληνική Ταξιαρχία, όπου υπηρέτησε ο Γ. Ταμβακλής, το θάρρος και η μαχητικότητα των ανδρών της έπαιξαν σημαντικό ρόλο στην ανακοπή της προέλασης του Ρόμελ και τη νίκη στο Ελ Αλαμέιν, με το βιβλίο να αποτυπώνει σελίδα – σελίδα αυτό το έπος, που αναγνώρισαν και οι ίδιοι οι Εγγλέζοι.

Περιγράφει και επιβεβαιώνει τα όσα έγραψε ο Σαμιώτης Χ. Χριστοδουλάκης, ως συμμετέχων στρατευμένος και αυτός, την αεροπορική επίθεση των Γερμανών στο Μπιρ Χακίμ, με απώλειες για τις ελληνικές δυνάμεις.

Επίσης γράφει για την Αντιφασιστική Στρατιωτική Οργάνωση (ΑΣΟ): «Η ΑΣΟ είχε κατορθώσει στο πρόσφορο έδαφος της Μέσης Ανατολής, να εμπνεύσει στους Έλληνες πολεμιστές του Ελ Αλαμέιν, το όραμα μιας λεύτερης δημοκρατικής πατρίδας. Το όραμα αυτό της λευτεριάς το είχε συνυφάνει με το πάθος για τον αντιφασιστικό αγώνα. Η απελευθέρωση της χώρας μας ήταν άρρηκτα δεμένη  με τον αγώνα για τη συντριβή του Άξονα, για τον αφανισμό κάθε τυρρανίας».

Ακολουθούν οι προκλήσεις μοναρχικών στοιχείων από το χώρο των αξιωματικών στον ελληνικό στρατό και οι παρεμβάσεις των Εγγλέζων, που δεν αντιμετώπιζαν τον ελληνικό στρατό σαν μάχιμη δύναμη ενάντια στους κατακτητές, αλλά σαν προετοιμασία ενόπλου σώματος για την προστασία του πολιτικού (βασιλικού) καθεστώτος της μεταπολεμικής Ελλάδας, που προετοίμαζαν.

Τον Αύγουστο του 1943 αντιπροσωπεία αντιστασιακών οργανώσεων από την Ελλάδα, επισκέπτεται τη Μέση Ανατολή, με στόχο να προετοιμαστεί λύση (μεταπολεμικής) εθνικής ενότητας, αλλά η διαδικασία ναυαγεί λόγω της επιλογής του Τσώρτσιλ να στηρίξει το βασιλιά Γεώργιο.
Κατά την εκτίμηση του Ταμβακλή, «οι αντιπρόσωποι του ΕΑΜ γύρισαν πίσω στα ψηλά βουνά, χωρίς να καταλάβουν την έκταση και την ένταση του αντιφασιστικού δημοκρατικού φρονήματος των στρατευμένων εκεί κάτω στην Μέση Ανατολή, Ελλήνων».

 

Σε άλλο σημείο του βιβλίου, αναφέρει ότι όταν κατέλαβαν οι Γερμανοί τη Σάμο και πέρασαν στη Μ. Ανατολή, μαζί με μεγάλο αριθμό προσφύγων, αντάρτες του ΕΛΑΣ Σάμου, έγιναν δεκτοί με ενθουσιασμό από τους Έλληνες της Αιγύπτου, που οργάνωναν εκδηλώσεις και τους καλούσαν ομιλητές.

Γρήγορα οι Εγγλέζοι βάλανε την αιγυπτιακή αστυνομία να μαζέψει τους καπετάνιους και να τους περιορίσει σε προσφυγικό ελληνικό στρατόπεδο.
Στις δραστηριότητες της ΑΣΟ, ο Γ. Ταμβακλής γνωρίζει και συνεργάζεται με κορυφαία στελέχη της όπως οι Ικαριώτες Βασίλης Μούγιαννης, Πέτρος Ανδριώτης, Σταμάτης Τσαμουταλίδης και φυσικά ο Γιάννης Σαλλάς.

Στην εξέγερση του ελληνικού στρατού και την πολιορκία του στο Μπούργκ Ελ Αράμπ επί 18 ημέρες και μέχρι την παράδοση – αφοπλισμό, πολύτιμος σύμμαχος των Ελλήνων αντιφασιστών, αποδείχτηκαν οι φτωχοί Φελάχοι που τους τροφοδοτούσαν με τα λιγοστά φτωχικά τους τρόφιμα και νερό, υπό τον κίνδυνο να τουφεκιστούν εν ψυχρώ από τους Εγγλέζους πολιορκητές.

Όπως σημειώνει ο Γ. Ταμβακλής, ο αφοπλισμός έγινε το απόγευμα της Δευτέρας 24 Απριλίου 1944, 10 μήνες πριν τον αφοπλισμό του ΕΛΑΣ με τη συμφωνία της Βάρκιζας. «Οι Άγγλοι θα είναι πιά οι πανίσχυροι κυρίαρχοι στην πατρίδα μας. Το Μπούρκ Ελ Αράμπ, είναι η πρώιμη Βάρκιζα της ερήμου για την ελληνική αντιφασιστική αντίσταση», γράφει ο Γ. Ταμβακλής.

Επίσης στο βιβλίο υπάρχει και το ακόλουθο τραγούδι που έφτιαξαν και τραγούδησαν οι πολιορκημένοι:
Η 6η Απριλίου:
Ξημέρωσε μια χαραυγή στις έξι Απριλίου
Που ο στρατός σηκώθηκε κατά του Υπουργείου
Να ρίξουμε τον Τσουδερό και Καραπαναγιώτη
Και τον ταξίαρχο Παππά, τον άτιμο προδότη
Κι ο βασιλιάς σαν τ’ άκουσε,τραβούσε τα μαλλιά του
Στο Κάιρο κατέβηκε για τα συμφέροντά του.
Με μήνυμα μας έταξε λαγούς με πετραχήλι,
Μα ήταν ξεγελάσματα της πρώτης του Απρίλη.
Εμείς τονε γνωρίσαμε στους Άγγλους ορντινάτσα
Κι όχι δικό μας άνθρωπο κι από δικιά μας ράτσα.
Στο Μπούργκ Ελ Αράμπ βάλαμε ελληνική σημαία
Στο δίκοχο ΕΑΜ-ΕΛΑΣ και λάβαρο ΠΕΕΑ.

Έρευνα: Νάσος Μπράτσος

Υ.Γ. Ευχαριστούμε το Νίκο Ταμβακλή (Σάμος), γιό του συγγραφέα, για την αποστολή του βιβλίου.

2)Aκολουθεί αναδημοσίευση από το Ράδιο Αρμονία της Σάμου
Οι εκδηλώσεις «Τρόπαιο Ιερού Λόχου» και η πραγματική ιστορία

 Χωρίς να μας προκαλεί έκπληξη, διότι «ο καθένας τη πραμάτεια που έχει διαλαλεί», πληροφορηθήκαμε ότι οι αγώνες δρόμου με τίτλο «Τρόπαιο Ιερού Λόχου» διοργανώνονται και φέτος από το Ειδικό Τάγμα Εθνοφυλακής Σάμου ( προφανώς με την έγκριση του υπουργείου Άμυνας της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ) με τη συνέργεια του Δήμου Σάμου και του Δ.Ο.ΠΟ.Ν.Α.Σ

Μόνο που η συγκεκριμένη «πραμάτεια» προβάλλεται μέσα σε μια αχλή ηρωισμού και στοχεύει στις συνειδήσεις ειδικότερα των στρατευμένων παιδιών του λαού και γενικότερα της νεολαίας, διδάσκοντας ότι: «Εθνικό συμφέρον» άρα και «εθνική στάση» είναι η υπεράσπιση κάθε φορά των συμφερόντων της οικονομικής ολιγαρχίας που παρασιτεί πάνω στο μόχθο της συντριπτικής πλειοψηφίας του λαού.

Διότι, τι ήταν ο περιλάλητος «Ιερός Λόχος»;

Ήταν ένα συνονθύλευμα βασιλοφρόνων και Μεταξικών αξιωματικών που κατέφυγαν αμέσως μετά την συνθηκολόγηση Τσολάκογλου στη Μέση Ανατολή προπαγανδίζοντας την άποψη ότι «εμείς αρκετά πολεμήσαμε» και κάνοντας ότι ήταν δυνατό να αποδείξουν το «αήττητο του χιτλεροφασιστικού άξονα».

Βρέθηκαν όμως πρόθυμοι να συμπήξουν στρατιωτικό σώμα για τις μεταπολεμικές εξελίξεις στην Ελλάδα προς όφελος των ριψάσπιδων μεγαλοαστών και των χρεοκοπημένων στη συνείδηση του λαού, αστικών πολιτικών κομμάτων.

Το παράδειγμα της συμπεριφοράς τους στη Σάμο στη διάρκεια της πρώτης απελευθέρωσης του νησιού το φθινόπωρο του 1943 είναι χαρακτηριστικό της πραγματικής αποστολής τους.

Στο απελευθερωμένο από τον ΕΛΑΣ νησί μας, έφτασαν δυο ολόκληρους μήνες μετά, με μια θεατρινίστικη απόβαση από αέρος (υπό την προστασία μάλιστα των ανταρτών του ΕΛΑΣ ) και παρέλασαν στη παραλιακή λεωφόρο του Βαθιού.

Αμέσως μετά, ενσωματώθηκαν στις μηχανορραφίες των Εγγλέζων και με την άνεσή τους οργάνωναν αντιΕΑΜικές οργανώσεις (Μπέτσηδες κλπ αργυρώνητοι ψευτοπατριώτες), προγεφυρώματα που χρησιμοποιήθηκαν μετά την οριστική απελευθέρωση για να επιβάλλουν κλίμα τρομοκρατίας , διώξεων και απροκάλυπτων δολοφονιών κομμουνιστών και ΕΛΑΣιτών ειδικότερα τον Δεκέμβρη του 1944 και μετά.

Ο ίδιος δε ο Ιερός Λόχος μπορεί να μην πολέμησε τους καταχτητές, αλλά πολέμησε με μανία ,στο πλευρό των Εγγλέζων και των δωσίλογων των Ταγμάτων Ασφαλείας τον Δεκέμβρη του ‘44, ματώνοντας το λαό της Αθήνας.

Αυτή είναι η πραγματική ιστορία του «Ιερού Λόχου», που όσο κι αν κάποιοι επιμένουν να την εξωραϊζουν δεν αλλάζει, ούτε παραγράφεται.

Σάμος 15-9-2017

ΠΑΡΑΡΤΗΜΑ ΣΑΜΟΥ
«ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΑΣ ΕΝΩΣΗΣ ΑΓΩΝΙΣΤΩΝ ΕΘΝΙΚΗΣ
ΑΝΤΙΣΤΑΣΗΣ – ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΚΟΥ ΣΤΡΑΤΟΥ ΕΛΛΑΔΑΣ»