Σάββατο, 19 Δεκεμβρίου 2015

Σε κρίσιμο σταυροδρόμι τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας – Συνέντευξη εκπαιδευτικών στο ert.gr

 ...αναδημοσίευση από το ert.gr...

Με δεδομένη την κοινωνική τους προσφορά, τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας (ΣΔΕ), δίκαια αποτελούν έναν από τους πιο ευαίσθητους τομείς στην εκπαίδευση. Το ert.gr συνομίλησε με εκπαιδευτικούς που εργάζονται στο συγκεκριμένο τομέα και κατέγραψε τις απόψεις και τις προτάσεις τους.



Ερ-Τι είναι και πότε ιδρύθηκαν τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας;

Απ-Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας είναι μια ελπιδοφόρα εκπαιδευτική καινοτομία που έχει ξεκινήσει από το 2000 με το πρώτο πιλοτικό Σ.Δ.Ε. Περιστερίου. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν 8 Σ.Δ.Ε. στην Αττική και 64 σε ολόκληρη την Ελλάδα. Κάποια από αυτά λειτουργούν σε Φυλακές, (Κορυδαλλού, Ελαιώνα, Τρικάλων).
Τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας παρέχουν τη δυνατότητα σε ενήλικες, 18 ετών και άνω, που δεν έχουν ολοκληρώσει την εννιάχρονη υποχρεωτική εκπαίδευση, να συνεχίσουν τις σπουδές τους και να αποκτήσουν τίτλο ισότιμο με το απολυτήριο του Γυμνασίου (νόμος 2525/97). Η διάρκεια της φοίτησης είναι 18 μήνες (δύο σχολικά έτη) και οι ώρες διδασκαλίας 25 την εβδομάδα. Τα μαθήματα γίνονται απογευματινές ώρες από Δευτέρα έως Παρασκευή.

Το πρόγραμμα των ΣΔΕ, που συγχρηματοδοτείται από το Ευρωπαϊκό Κοινωνικό Ταμείο (ΕΚΤ) και το Ελληνικό Δημόσιο, στηρίχτηκε σε τρεις βασικές αρχές:
  1. ευέλικτο εκπαιδευτικό πρόγραμμα που προσαρμόζεται στις ικανότητες και στις ανάγκες των εκπαιδευομένων εξασφαλίζοντας έτσι την ενεργό συμμετοχή τους.
  2. υποστήριξή τους σε όλους τους τομείς όπου αντιμετωπίζουν δυσκολίες
  3. εκπαιδευτικό προσωπικό και συμβουλευτικές υπηρεσίες που είναι σε θέση να ανταποκρίνονται στην πολυπλοκότητα των καθηκόντων τα οποία αναλαμβάνουν
Η εκπαιδευτική και κοινωνική προσφορά των ΣΔΕ στα 15 χρόνια λειτουργίας τους είναι τεράστια. Εκατοντάδες εκπαιδευόμενοι επανεντάχθηκαν κοινωνικά, επαγγελματικά και αποκόμισαν δεξιότητες που τους βοήθησαν να αλλάξουν τη ζωή τους. Ένα μεγάλο ποσοστό των αποφοίτων των ΣΔΕ συνέχισε στην επόμενη βαθμίδα εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, Γενικό Λύκειο) και μερικοί προχώρησαν στο Πανεπιστήμιο κι έλαβαν τίτλους ανωτάτων ιδρυμάτων. Η εμπειρία τους από τη συνέχιση των σπουδών τους στο τυπικό εκπαιδευτικό σύστημα καθώς και οι επιδόσεις τους μαρτυρούν ότι αυτό που κέρδισαν στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας είναι ότι έχουν μάθει πώς να μαθαίνουν.

ΕΡ. Ωστόσο τον τελευταίο καιρό υπάρχουν, μαθαίνουμε, κάποια προβλήματα. Μάλιστα οι διευθυντές των ΣΔΕ διαμαρτυρήθηκαν στο Υπουργείο.

Απ-Όχι μόνο οι διευθυντές κι οι εκπαιδευτές, αλλά κι οι εκπαιδευόμενοι βρίσκονται σε αναβρασμό. Η αλήθεια είναι ότι τα τελευταία πέντε χρόνια υπήρχαν αρκετά προβλήματα. Παρά το αναμφισβήτητο κι εντυπωσιακό έργο τους, τα ΣΔΕ αντιμετωπίζονται από τις εκάστοτε κυβερνήσεις ως «δεύτερης κατηγορίας» σχολεία. Αργούν να στελεχωθούν, οι προμηθευτές αργούν να πληρωθούν, δεν έχουν χρήματα συχνά ούτε για τα στοιχειώδη. Στα περισσότερα ΣΔΕ έχει γίνει «συνήθεια» να διοργανώνονται «παζάρια», όπου πωλούνται σε συμβολικές τιμές έργα των μαθητών του σχολείου και τα χρήματα χρησιμοποιούνται για την κάλυψη τρεχουσών αναγκών, όπως πχ μια λάμπα που κάηκε, μια κλειδαριά που πρέπει να αλλαχτεί. Να σημειώσουμε εδώ ότι τα ΣΔΕ εκτός από εκπαιδευτική έχουν και πλούσια πολιτιστική δράση και πολλά από τα έργα τέχνης που κατασκευάζουν σε εργαστήρια υπό την επίβλεψη των εκπαιδευτών είναι υψηλού επιπέδου. Την περισυνή χρονιά, υπήρχαν ΣΔΕ που δεν μπόρεσαν να καλύψουν την δαπάνη της θέρμανσης.
sde2Ερ -Όμως την φετινή χρονιά τα προβλήματα είναι ακόμη χειρότερα;

Απ-Παρ’ ότι περιμέναμε ότι ίσως η αλλαγή κυβέρνησης και λογικής θα αναδείκνυε τα ΣΔΕ σε αυτό που πραγματικά είναι, μια πρωτοπορία της εκπαίδευσης, από την οποία και τα τυπικά Σχολεία έχουν πολλά να μάθουν, φέτος τα σχολεία μας αντιμετωπίστηκαν με τον χειρότερο δυνατό τρόπο.

Ερ- Τι ακριβώς συνέβη;

Απ-Αυτό που συνέβη, είναι ότι η ισχύουσα χρηματοδότηση έληξε και δεν έχει ανανεωθεί ακόμα. Αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχει κανένα κονδύλι για τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας. Δεν υπάρχουν συνεργεία καθαρισμού και οι καθηγητές σε συνεργασία με τους μαθητές καθαρίζουν μόνοι τους. Δεν υπάρχουν χαρτιά τουαλέτας και φέρνουν καθηγητές και μαθητές από το σπίτι τους. Δεν υπάρχουν μελάνια εκτυπωτών, τόνερ για φωτοτυπικό, χαρτιά εκτύπωσης. Δεν υπάρχει τίποτα.

Ερ – Και τότε, πώς λειτουργούν τα Σχολεία Δεύτερης Ευκαιρίας;

Απ-Μόνο χάρη στην θέληση και στην αγάπη του προσωπικού και των μαθητών. Γιατί πρέπει να σας πω ότι είναι ίσως από τα λίγα σχολεία που οι μαθητές τα αγαπούν και κάνουν ό,τι μπορούν γι’ αυτά. Αυτή τη στιγμή, τα μαθήματα γίνονται με τον διευθυντή, τον υποδιευθυντή και κάποιους εκπαιδευτικούς που αποσπάστηκαν από την μέση εκπαίδευση στην αρχή της σχολικής χρονιάς. Φυσικά 2, 3 ή 4 εκπαιδευτικοί σε κάθε σχολείο δεν καλύπτουν όλες τις ειδικότητες. Για τις ειδικότητες που λείπουν, γίνεται προσπάθεια να καλυφθούν οι ώρες με εθελοντική υπέρβαση του ωραρίου των καθηγητών, με διδασκαλία κι άλλων αντικειμένων εκτός της ειδικότητάς τους και με εθελοντές καθηγητές. Αυτοί οι τελευταίοι συνήθως είναι παλαιοί καθηγητές του σχολείου που έχουν συνταξιοδοτηθεί ή εργάζονται σε άλλες υπηρεσίες και από αγάπη προς το σχολείο έρχονται και κάνουν μάθημα δωρεάν. Επίσης με μεγάλες προσπάθειες έγινε κατορθωτό να ενταχθούν κάποια τμήματα σε παρεμφερή προγράμματα του Δήμου. Με αυτόν τον τρόπο λειτουργούν τα Σχολεία.

Ερ- Και δεν έγινε κάποια διαμαρτυρία; Κάποια παρέμβαση;

Απ-Φυσικά έγιναν κατ’ επανάληψη και παρεμβάσεις και συναντήσεις. Επιστολές συντάχθηκαν, οι οποίες τέθηκαν υπόψη του Γενικού Γραμματέρα Δια Βίου μάθησης, του υφυπουργού στον οποίο υπαγόμαστε, του υπουργού. Όχι μόνο δεν έχει γίνει ακόμα τίποτα, αλλά στην τελευταία συνάντηση μας δόθηκαν ασαφείς απαντήσεις και δεν μπορέσαμε να αποκομίσουμε καμία υπόσχεση. Μας δόθηκε η εικόνα ότι είναι πιθανόν να μην δοθεί καμία χρηματοδότηση και τα Σχολεία να κλείσουν το καλοκαίρι, χωρίς ούτε καν οι εκπαιδευόμενοι να ολοκληρώσουν τις σπουδές τους και να πάρουν τα απολυτήριά τους.

Διαβάστε ΕΔΩ την πρόσφατη επιστολή που έστειλαν οι Διευθυντές των ΣΔΕ Αττικής στο Υπ. Παιδείας