...αναδημοσίευση από το www.ertnews.gr...
-Τί ακολούθησε την κατάταξή σας;
-«Με βάλανε οργανωτή της χορωδίας του στρατοπέδου, πήρα ειδικότητα Χ/Κ χειριστής κρυπτο, δηλαδή συστήματος επικοινωνιών.
Τοποθετήθηκα στο αντιτορπιλικό ΛΟΓΧΗ που ήταν ίδιο με το ΒΕΛΟΣ και έγινα Γ/Κ δηλαδή τοποθετήθηκα στο γραφείο κυβερνήτη.
Το πλοίο είχε σοβαρά προβλήματα και στις 20/5/1973 αποσπάστηκα στο ΒΕΛΟΣ που ήταν δεμένο δίπλα μας και θα φεύγαμε το ίδιο βράδυ για άσκηση.
Συνολικά είχαμε πάει έξι αποσπασμένοι ναύτες.
Πρώτος σταθμός ήταν το λιμάνι Ηρακλείου Κρήτης και ήμασταν δύο εγγλέζικα πλοία, ένα γαλλικό, εμείς, ένα τουρκικό και αρχηγός όλων ήταν ο Τούρκος ναύαρχος Μπιρέν».
-Θυμόσαστε κάποιο χαρακτηριστικό περιστατικό από την άσκηση;
-«Στις 23/5/1973 εκεί που ήμασταν δεμένοι, από το διπλανό πλοίο Εγγλέζοι ναύτες που ήταν μεθυσμένοι, άρχισαν να μας φωνάζουν και να μας βρίζουν, ενώ έκαψαν και μια ελληνική σημαία.
Ο πλοίαρχος μας ο Νίκος Παππάς, πήγε και διαμαρτυρήθηκε στον Εγγλέζο πλοίαρχο. Μετά ο σημαιοφόρος Τάκης Χατζηπέρος, του είπε "καπετάνιε έχω δύο σωματαράδες στο πλήρωμα, θέλεις να κανονίσω τους Εγγλέζους";
Ο Παππάς του είπε κάνε ό,τι καταλαβαίνεις και τελικά οι Εγγλέζοι έφαγαν ξύλο. Μετά έγιναν έρευνες και προέκυψε ότι αυτοί νόμιζαν ότι ήμασταν χουντικοί και για αυτό μας έβριζαν πάνω στο μεθύσι τους.
Αντιλήφθηκα ότι ο Παππάς τηλεφωνούσε από τηλέφωνο με κερματοδέκτη στο λιμάνι και είχε αγωνία».
-Κάποια στιγμή φύγατε από το Ηράκλειο.
-«Ξεκινήσαμε από το Ηράκλειο στις 24/5/1973. Στη διάρκεια του ταξιδιού έπρεπε να βάλουμε πετρέλαιο από το εγγλέζικο πετρελαιοφόρο και παράλληλα να μεταφερθούν με σχοινιά ναύτες από το ένα πλοίο στο άλλο και να περάσει και ο αγωγός του καυσίμου. Όταν άνοιξε ο αγωγός είτε από λάθος, είτε σκόπιμα για το ξύλο που είχαν φάει, οι Εγγλέζοι αύξησαν την πίεση έσπασε η μάνικα και χύθηκε πολύ μαζούτ πάνω στο ΒΕΛΟΣ και υπήρχε κίνδυνος ανάφλεξης. Διακόπηκε η παροχή και με στουπιά μαζέψαμε ό,τι μπορούσαμε.
Πλησιάζουμε στο στενό της Μεσσήνης και από μία τηλεόραση που υπήρχε στο πλοίο και από ιταλικό κανάλι, μάθαμε για το κίνημα του Ναυτικού και τις συλλήψεις συναδέλφων μας».
-Ποιες ήταν οι αντιδράσεις στο πλοίο;
-«Υπήρχε μια αναστάτωση, μια αγωνία και περίπου στις 9.30πμ ο Παππάς που προηγουμένως είχε μιλήσει με τους στενούς του συνεργάτες, μάζεψε όλη τη δύναμη του καραβιού, για να μιλήσει Ήταν η πρώτη ανακοίνωση του κινήματος. Ο ίδιος ήταν άνθρωπος δυνατός, αποφασισμένος, αγαπητός, με ανθρώπινη συμπεριφορά, η πιο δυνατή φυσιογνωμία που είχα γνωρίσει.
Ν. Παππάς (αριστερά) και Μ. Σολομωνίδης (κέντρο) παρακολουθούν την άσκηση.
Είπε ότι θα αποχωρήσουμε από την άσκηση και θα ενημερώσουμε τη διεθνή κοινή γνώμη. Ακούστηκε από τους συγκεντρωμένους ένα ωωωωωω και μετά του είπαν, είμαστε μαζί σας. Ο Τούρκος ναύαρχος ενημερώθηκε και έστειλε σήμα, το είδα ο ίδιος, που έλεγε good luck Nick».
-Πώς και πόσοι βγήκατε τελικά στην Ιταλία;
-«Είχε έρθει το μεσημέρι και θα ζητούσαμε πολιτικό άσυλο στην Ιταλία, ήδη βρισκόμασταν τέσσερα ναυτικά μίλια από το Φιουμιτσίνο, τα άλλα πλοία της άσκησης πήγαιναν προς τη Γαλλία.
Ο Παππάς ανακοίνωσε ότι θα βγει ένα χαρτί με υπογραφές όσων θα συμμετείχαν στην κίνηση.
Ζήτησε να μην ακολουθήσουν οι ναύτες και όσοι ήταν οικογενειάρχες για να μην αντιμετωπίσουν συνέπειες οι δικοί τους άνθρωποι.
Από πάνω μας πετούσαν ελικόπτερα της ιταλικής ακτοφυλακής, δίπλα μας έπλεαν σκάφη των καραμπινιέρων και βλέπαμε γύρω από το καράβι φυσαλίδες δηλαδή σημάδι ότι υπήρχαν Ιταλοί βατραχάνθρωποι.
Στην Ιταλία βγήκαμε ο Παππάς, έξι αξιωματικοί, 24 υπαξιωματικοί και ένας ναύτης, χωρίς να έχουμε διαβατήρια, χαρτιά, λεφτά, τίποτα.
φωτο από τον ελληνικό Τύπο για την ανταρσία στο ΒΕΛΟΣ ο Μ. Σολομωνίδης στα δεξιά με την άσπρη στολή.
Ο Παππάς έστειλε αρχικά τρεις σημαιοφόρους για να ενημερώσουν τα ΜΜΕ, ενώ είχε έρθει από τη Ρώμη και ο πρέσβης Ροκανάς.
Τότε ήμουν 25 ετών και έτυχε όταν συνέβησαν όλα αυτά να είμαι ο μόνος στο πλοίο που είχα φωτογραφική μηχανή και τα αποτύπωσα, ποτέ μέχρι τώρα δεν είχαν βγει αυτές οι φωτογραφίες.
Τα χρόνια μετά την πτώση της δικτατορίας, κατά καιρούς μου πρότειναν διάφορα πόστα, να κατέβω για δήμαρχος Δραπετσώνας, να κατέβω υποψήφιος βουλευτής, να μπω στο υπουργείο Ναυτιλίας, κλπ
Δεν δέχτηκα τίποτα από όλα αυτά».
Συνέντευξη: Νάσος Μπράτσος
Σχετική είδηση: Παναγιώτης Χατζηπέρος: Αγώνας για διάσωση του «Βέλους» πλοίου – συμβόλου του αντιδικτατορικού αγώνα