...αναδημοσίευση από το www.ertnews.gr...
Ακριβώς εδώ γράφτηκε η ιστορία με την τεράστια προσέλευση κόσμου, αφού οι πιο μετριοπαθείς μιλάνε για 30.000 κόσμου, άλλοι για 35.000 και άλλοι για 40.000 κόσμου, ενώ αρκετοί έμειναν έξω από το γήπεδο. Βλέπετε τις εποχές που δεν υπήρχαν καθίσματα αλλά τσιμεντένιες κερκίδες η μέτρηση της χωρητικότητας, ειδικά όταν ο κόσμος στριμώχνονταν, ήταν πάντα κατ΄εκτίμηση.
Ίσως να είναι ο μοναδικός, ή έστω από τους λίγους αγώνες που οι χαμένοι είχαν μεγαλύτερη δημοσιότητα από τους νικητές και ο σκόρερ των χαμένων, που ήταν ο Θανάσης Βέγγος (πέτυχε δύο από τα τρία τέρματα των ηθοποιών) αποθεώθηκε περισσότερο από όλους, για το τρίτο τέρμα, άλλες εφημερίδες ανέφεραν ως σκόρερ τον Ανέστη Βλάχο και άλλες το Γιώργο Κοτανίδη.
Ο Βέγγος έγινε αλλαγή από τη Δέσποινα Στυλιανοπούλου, αλλά ο αγώνας δεν ολοκληρώθηκε στην προβλεπόμενη διάρκεια, αλλά νωρίτερα, λόγω της πανηγυρικής εισόδου θεατών στο γήπεδο. Δεν ήταν η πρώτη του επαφή με το ποδόσφαιρο, αφού και ως ηθοποιός είχε παίξει ρόλο ποδοσφαιριστή στην ταινία «Τα δίδυμα», υποδυόμενος έναν δεινό σκόρερ.
Ας δούμε όμως το κλίμα της εποχής τις μέρες που προηγήθηκαν του αγώνα για το ποιο ήταν το διακύβευμα της απεργίας των ηθοποιών και ποια ήταν η απήχησή τους στην κοινωνία, αν και όπως εύκολα φανταστήκατε ήδη, η δημοφιλία και η αναγνωρισιμότητα, έπαιξαν το ρόλο τους στη δυναμική της απεργίας και των δράσεων στήριξής της.
Στις μέσα σελίδες της εφημερίδας ΑΥΓΗ στις 15 Μαρτίου ο τίτλος είναι «Καλλιτέχνες ενισχύουν τους απεργούς - Ενώ συνεχίζεται η απεργία». Πρόκειται για έκθεση ζωγραφικής, χαρακτικής, βιβλίου που διοργάνωσε το Σωματείο Ελλήνων Ηθοποιών με το Πνευματικό Κέντρο «Ώρα». Ο ΣΕΗ αναφέρει: «Η στάση αυτή των πνευματικών ανθρώπων της χώρας μας που στέκονται στην κρίσιμη αυτή στιγμή στο πλευρό του ΣΕΗ ανοίγει το δρόμο για κοινούς αγώνες στην προσπάθεια ανύψωσης του πολιτιστικού επιπέδου του τόπου μας». Αναφέρεται και η προαναγγελία του ποδοσφαιρικού αγώνα.
Την επόμενη ημέρα 16-3-1978 και πάλι στην ΑΥΓΗ διευκρινίζεται ότι ο θιασάρχης Θανάσης Μυλωνάς συμμετέχει στην απεργία και δεν πρέπει να γίνει σύγχυση με τον Γ. Μυλωνά που πήρε μέρος σε απεργοσπαστικά γυρίσματα του Τζέιμς Πάρις, ενώ καταγγέλλονται σαν απεργοσπάστες ο Θόδωρος Κατσαδράμης, η Καίτη Παπανίκα και Γιώργος Μυλωνάς που πήραν μέρος στα γυρίσματα του Τζέιμς Πάρις για την ΥΕΝΕΔ μαζί με κομπάρσους και χωροφύλακες!!
Η απεργία μπαίνει πλέον στο δεύτερο μήνα και βασικό αίτημα είναι η υπογραφή ΣΣΕ με ΕΡΤ-ΥΕΝΕΔ. Αναφέρονται αναλυτικά οι καλλιτέχνες που στήριξαν με έργα τους την έκθεση του ΣΕΗ για ενίσχυση του ταμείου του.
Στις 17-3-1978 η ίδια εφημερίδα κάνει λόγο για θρόα συμμετοχή καλλιτεχνών στην έκθεση των ηθοποιών και ως προς τον επικείμενο ποδοσφαιρικό αγώνα, ότι: «Εντατικές προπονήσεις γίνονται μεταξύ ηθοποιών και δημοσιογράφων στο γήπεδο της ΑΕΚ. Εισιτήρια προπωλούνται στα γραφεία του ΣΕΗ και στο γήπεδο της ΑΕΚ».
Ψηφίσματα συμπαράστασης προς το ΣΕΗ δημοσιεύει η ΑΥΓΗ στις 19-3-1978, αλλά και την είδηση ότι οι ηθοποιοί του Άρματος Θέσπιδος, αρνήθηκαν τη μαγνητοσκόπηση συνέντευξης Τύπου που επρόκειτο να μεταδοθεί από την ΕΡΤ και την ΥΕΝΕΔ.
Στις 19 Μαρτίου 1978 η εφημερίδα Ριζοσπάστης γράφει: «Έκθεση ζωγραφικής - βιβλίου και ποδοσφαιρικός αγώνας για ενίσχυση του απεργιακού ταμείου των ηθοποιών».
Όπως αναφέρει το δημοσίευμα η έκθεση εικαστικών τεχνών και βιβλίου του ΣΕΗ γίνεται στο Πνευματικό κέντρο του Δήμου Αθηναίων και στη σχετική ανακοίνωση επισημαίνεται πως δεν στάλθηκαν μαζί με το δελτίο τύπου φωτογραφίες από τα έργα που περιλαμβάνονται στην έκθεση (ζωγραφικής, γλυπτικής, γελοιογραφίας, χαρακτικού) για να μην προβληθεί κανένας καλλιτέχνης έναντι των υπολοίπων. Παράλληλα διαβάζουμε πως: «Σήμερα θα γίνει η τελευταία προπόνηση των ομάδων Ηθοποιών και Δημοσιογράφων για τον ποδοσφαιρικό αγώνα που θα δοθεί στο γήπεδο της ΑΕΚ αύριο στις 4μμ με γενική είσοδο 80δρχ. Τα έσοδα του ποδοσφαιρικού αγώνα θα διατεθούν υπέρ του ΣΕΗ και του Συνδέσμου Αθλητικού Τύπου». Γίνεται γνωστό ότι έγινε συνάντηση μεταξύ ΣΕΗ και του γενικού διευθυντή της ΕΡΤ κ. Χόνδρου για το θέμα της ΣΣΕ.
Δύο μέρες μετά στις 21-3-1978 η εφημερίδα Ριζοσπάστης αναφέρεται στο χθεσινό (20-3-1978) αγώνα με τον τίτλο Δημοσιογράφοι - Ηθοποιοί: 5-3
Το κείμενο είναι το εξής: «Ένα απίθανο "σώου" παρακολούθησαν χθες 30.000 φίλαθλοι στο στάδιο της Νέας Φιλαδέλφειας στον ποδοσφαιρικό αγώνα μεταξύ δημοσιογράφων - ηθοποιών που έγινε για ενίσχυση της απεργίας των τελευταίων από την T.V. Παρ' όλα αυτά νικητές αναδείχθηκαν οι δημοσιογράφοι με σκορ 5-3.
Για την ιστορία αναφέρουμε ότι τα τέρματα των δημοσιογράφων πέτυχαν τρία ο Δημαράς και από ένα οι Γ. Λιάνης και ο Τ. Χαραλαμπίδης. Σκόρερ των ηθοποιών αναδείχθηκε ο Θ. Βέγγος που πέτυχε δύο τέρματα από πέναλτυ, ενώ ακόμα σκόραρε και ο Α. Βλάχος. Η ομάδα των ηθοποιών στηρίχτηκε στους Βέγγο, Καραγιώργη, Απέργη, Σίσκο, Καρρά, κλπ».
Σε άλλη σελίδα, ο τίτλος είναι «Πλατύ κίνημα συμπαράστασης στους ηθοποιούς». Εκτιμάται ότι οι θεατές στο γήπεδο της ΑΕΚ ξεπέρασαν τις 35.000, γίνεται αναφορά στην έκθεση στο Πνευματικό Κέντρο του Δήμου Αθηναίων που πήγαινε αρκετά καλά και γίνεται ενημέρωση για τις διαπραγματεύσεις με την ΕΡΤ , κυρίως για τους ηθοποιούς που δεσμεύονταν με εξαρτημένη σχέση εργασίας.
Την ίδια μέρα 21-3-1978 η ΑΥΓΗ σε μονόστηλο δίνει το αποτέλεσμα του αγώνα, και κάνει λόγο για 40.000 θεατές που παρακολούθησαν τον αγώνα. Από τους σκόρερς ονομαστικά αναφέρεται μόνο ο Βέγγος με τα δύο εύστοχα κτυπήματα πέναλτυ. Σε άλλη σελίδα της ίδιας εφημερίδας υπάρχει η πληροφορία ότι ΕΡΤ και ΣΕΗ σε συνεργασία με τους νομικούς τους συμβούλους ξεκινούν διάλογο για την επίλυση του προβλήματος. Φαίνεται πως οι κατάμεστες κερκίδες στη Νέα Φιλαδέλφεια έπαιξαν το ρόλο τους.
Στις 22-3-1978 διαβάζουμε στο Ριζοσπάστη, ότι το ΣΕΗ καταγγέλλει την ΥΕΝΕΔ και τον παραγωγό Τζ. Πάρις γιατί σε ώρα απεργίας πρόβαλαν παλιές εκπομπές στις οποίες έπαιζαν απεργοί ηθοποιοί όπως οι Κ. Δανδουλάκη, Δ. Ιωακειμίδης, Μ. Ραζή, Σ. Ψάλτης, Σ. Πολυχρονόπουλος, παρουσιάζοντάς τους σαν απεργοσπάστες. Ακολούθως το ΣΕΗ δημοσίευσε ψήφισμα υπέρ των φοιτητών της Πάτρας που βρίσκονταν σε κινητοποιήσεις και είχαν δεχτεί επίθεση από την αστυνομία.
από το προσωπικό μας αρχείο, τέλη δεκαετίας του 1970, αγώνας Ηθοποιοί – ΗΛΠΑΠ: 4-3 ή εργασιακό πρωτάθλημα, ή φιλανθρωπικός αγώνας με ελάχιστη προσέλευση στο γήπεδο του Απόλλωνα
Η απεργία έχει μπει στον τρίτο μήνα και στις 14-4-1978, διαβάζουμε ότι έγινε και στη Θεσσαλονίκη συγκέντρωση ηθοποιών, ενώ στα σχέδια είναι να γίνει και ποδοσφαιρική συνάντηση στην πόλη με ομάδα απεργών πανεπιστημιακών.
Την επόμενη ημέρα 15-4-1978 το ΣΕΗ δίνει συνέντευξη Τύπου και παρουσιάζει αναλυτικά τα σημεία στα οποία κατηγορεί την ΕΡΤ ότι κωλυσιεργεί και επιχειρεί μονομερή ρύθμιση, με την πρόεδρό του Μαρία Φωκά να τονίζει ότι: Στόχος μας δεν είναι μόνο η συνδικαλιστική κατοχύρωση αλλά και η πολιτιστική προσφορά, η καλύτερη ποιότητα των προγραμμάτων. Έτσι τα αιτήματά μας είναι πολύ πιο πλατιά από ένα αμοιβολόγιο».
Στις 29 Απρίλη ο ηθοποιός Γιάννης Μορτζος καταγγέλλει ότι κυκλοφορεί «μυστικά» μία επιστολή που καλεί τους ηθοποιούς να σταματήσουν γιατί υπάρχει αδιέξοδο, λέγοντας ότι έχει γίνει γνωστό ποιοι είναι οι συντάκτες της και τους προειδοποιεί να σταματήσουν.
Φτάσαμε στις 30 Απρίλη 1978 για να διαβάσουμε για την απεργία στο Ριζοσπάστη ανακοίνωση του ΣΕΗ με τίτλο «Χωρίς ηθοποιούς δεν χτίζεται τηλεόραση» όπου μεταξύ άλλων αναφέρεται: «Η ενωμένη θέληση των ηθοποιών να νικήσει και να δώσει λύση στο πρόβλημα που λέγεται ελληνική τηλεόραση.
Η διεθνοποίηση της απεργίας. Η γελοιοποίηση των διασπαστών και των θεωρητικών της ήττας.
Η απεργία έχει όλα τα εχέγγυα να κερδίσει και πως χωρίς τους ηθοποιούς δεν γίνεται τηλεόραση και ραδιόφωνο. Στο επάγγελμά μας οι έξι μήνες, η σαιζόν και ο ένας χρόνος ανεργίας δεν είναι φαινόμενο αλλά καθεστώς. Και όπως επιζούμε τις εποχές της ανεργίας, έτσι θα επιζήσουμε και στην εποχή της απεργίας. Καλό Πάσχα και αγωνιστική Πρωτομαγιά».
Από τότε πέρασαν χρόνια και η στρογγυλή θεά κύλησε στο γρασίδι για να στηρίξει πολλούς κλάδους εργαζομένων, αλλά τέτοιο ρεκόρ προσέλευσης δεν μπόρεσε να πλησιάσει ποτέ, ίσως γιατί άλλαξαν οι εποχές, οι συνειδήσεις και οι τρόποι αντίδρασης, από την εποχή που η ιαχή «Βέγγος- Βέγγος» δονούσε τις τσιμεντένιες κερκίδες της Νέας Φιλαδέλφειας.
Έρευνα: Νάσος Μπράτσος