.....αναδημοσίευση άρθρου της ΠΕΝΕΝ...
Οι παλιότεροι Ναυτεργάτες θα θυμούνται αξέχαστα την τραγωδία που εξελίχθηκε λίγο πριν την Πρωτοχρονιά του 1996 του τσιμεντάδικου πλοίου της ΑΓΕΤ- Ηρακλής, «Δύστος» ανοιχτά της Κύμης.
Το πλοίο είχε φορτώσει τσιμέντο 5.300 τόνους από το Βόλο και είχε αποπλεύσει με προορισμό τον Πειραιά.
Ο καιρός στη θάλασσα των Σποράδων ήταν πολύ κακός, μετά από 4 ώρες το πλοίο έφθασε κοντά στη Σκιάθο, εκεί παρέμεινε για δυο μέρες λόγω των θυελλωδών ανέμων και της φουρτουνιασμένης θάλασσας.
Το πλήρωμα υπολόγιζε ότι θα έκανε Πρωτοχρονιά στα σπίτια τους…
Στο πλοίο υπηρετούσαν 21 Έλληνες Ναυτεργάτες, η τελευταία επικοινωνία που είχε ο Πλοίαρχος του, με το M/S «ΛΕΝΑ» ήταν στις 20:00 στις 28/12/1996. Από την επαφή αυτή δεν προέκυψε ότι το πλοίο είχε κάποιο πρόβλημα.
Η τραγωδία έγινε αργά το βράδυ της ίδιας μέρας, το πλοίο ανατράπηκε εν μέσω θαλασσοταραχής σε χρόνο ρεκόρ με αποτέλεσμα να μην μπορέσουν να αντιδράσουν τα μέλη του πληρώματος.
Όμως ένας από αυτούς ο δόκιμος Πλοίαρχος, Χρήστος Αναγνώστου πρόλαβε κι έπεσε στη θάλασσα και αργότερα περισυλλέχτηκε από το αλιευτικό «Σαρωνικός», 3,5 μίλια ανατολικά του κάβου της Κύμης.
Το ναυάγιο και η απώλεια 20 ανθρώπων συγκλόνισε την κοινή γνώμη της χώρας και βύθισε στο πένθος τις οικογένειες των Ναυτεργατών όπως επίσης και τους κατοίκους του Νομού Μαγνησίας αφού οι περισσότεροι Ναυτεργάτες ήταν από περιοχές αυτού του Νομού.
Ένα παρόμοιο περιστατικό συνέβη στις 2/1/2015 και πάλι σε τσιμεντάδικο στο οποίο επέβαινε 8μελές πλήρωμα και το πλοίο έπλεε κατά μήκος της Βόρειας Θάλασσας με πλάνο να περάσει από το Pentland Firth. Το πλοίο είχε κυπριακή σημαία, ήταν υπερήλικο, 31 ετών, ενώ πριν από ένα χρόνο είχε κρατηθεί από τις Αρχές Runcorn για σοβαρά προβλήματα στην ασφάλεια του που διαπιστώθηκαν σε επιθεώρηση που διενεργήθηκε σε αυτό.
Το πλοίο είχε συμπληρώσει 24 ώρες στην περιοχή και οι καιρικές συνθήκες σε αυτή είχαν επιδεινωθεί δραματικά.
Το πλοίο με κυπριακό νηολόγιο ήταν καθ' οδόν από την πόλη Aalborg της Δανίας προς το Runcorn του Cheshire, όταν αντιμετώπισε πρόβλημα στο Pentland Firth.
Λόγω άσχημων καιρικών συνθηκών ο Πλοίαρχος ενημέρωσε τις Αρχές του λιμανιού ότι θα καθυστερήσει τουλάχιστον 10 ώρες η άφιξη του πλοίου.
Το πλοίο ενώ εισήλθε στην παραπάνω περιοχή κράταγε πορεία 270° και ταχύτητα 10,6 κόμβων.
Το τσιμεντάδικο φαινόταν να πλέει αργά και να «καβαλάει» τα τεράστια κύματα!
Κάτω από αυτές τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες των 10 μποφόρ σε συνδυασμό με την ταχύτητα πλεύσης το πλοίο δεν άντεξε την πελώρια δύναμη της θαλασσοταραχής.
Κατέληξε σε άμεση ανατροπή χωρίς κανένα από τα 8 μέλη του πληρώματος να καταφέρει να σωθεί!
Το πλοίο εντοπίστηκε αναποδογυρισμένο μετά από 25 ώρες από την τοπική Ακτοφυλακή.
Η επιχείρηση που οργανώθηκε για την διάσωση των μελών του πληρώματος δεν είχε δυστυχώς κανένα αποτέλεσμα!
Οι εξαιρετικές βίαιες συνθήκες της θάλασσας σε συνδυασμό με τους θυελλώδεις ανέμους οι οποίοι ήταν αντίθετοι με το ισχυρό παλιρροϊκό ρεύμα οδήγησαν στην ανατροπή του πλοίου και στον υγρό τάφο τα 8 μέλη του πληρώματος.
Για την ιστορία πρέπει να υπενθυμίσουμε ότι για το ναυάγιο του «Δύστος» η ΠΕΝΕΝ είχε ασχοληθεί εκτενώς δίνοντας και σχετικά στοιχεία για την κατάσταση του πλοίου.
Με την σημερινή αναφορά μας αποτίουμε φόρο τιμής στους αδικοχαμένους Ναυτεργάτες του «Δύστος», του «Cemfjord» αλλά και όλων εκείνων που έχασαν τη ζωή τους και έγιναν θυσία στα σαπιοκάραβα των εφοπλιστών.
Η Διοίκηση της ΠΕΝΕΝ