...αναδημοσίευση από το www.ertnews.gr...
Τα χαρακτηριστικά του πλοίου ήταν τα εξής:
Πρώην HMS BORDER
ΑΝΤΙΤΟΡΠΙΛΙΚΟ ΣΥΝΟΔΕΙΑΣ τύπου Hunt III
Διαστάσεις: 85,3 / 11,4 / 2,4 μέτρα
Εκτόπισμα: 1.050/1.490 τόν.
Πρόωση: Ατμοστρόβιλοι 19.000 hp
Ταχύτητα: 26 κόμβοι
Οπλισμός: 4 (2 δίδυμα) πυροβόλα των 4 ιντσών, 1 τετράκαννο pom-pom 40 χιλ., 3 πυροβόλα 20 χιλ., 2 Τ/Σ 21 βόμβες.
Πλήρωμα: 170 άτομα
Καθελκύστηκε ως HMS Border (L67). Η έναρξη της ναυπήγησης του έγινε στα ναυπηγεία UK – Swan Bunter & Wigham Richardson Ltd. Wallsend–on-Tyne την 1η Μαΐου 1941. Η καθήλωσή του έγινε στις 3 1942.
Η παραλαβή του έγινε από τον Αντιπλοίαρχο Ι. Τούμπα στο Νewcastle της Αγγλίας στις 20 Ιουλίου 1942. Μετά από ατύχημα που οδήγησε σε ένα διάστημα επισκευών, τον Ιανουάριο του 1943 αρχίζει την επιχειρησιακή του δράση με συνοδείες νηοπομπών. Εκτιμάται ότι στις 27 Ιανουαρίου 1943 βύθισε, το γερμανικό υποβρύχιο U-553 καθώς η βύθιση επιβεβαιώθηκε αλλά χωρίς επιβεβαίωση του πλοίου που την προκάλεσε. Παρόμοια εξέλιξη βύθισης ή πρόκλησης σοβαρών βλαβών φέρεται να συνέβη στις 13 Φεβρουαρίου 1943, σε βάρος του υποβρυχίου U-623.
Συμμετείχε στις επιχειρήσεις αποβάσεως στη Σικελία, όπου τη νύχτα της 20/21 Ιουλίου 1943 αντιμετώπισε επιτυχώς σε νυχτερινή συμπλοκή τρεις τορπιλακάτους, βυθίζοντας τις δύο από αυτές. Μετά τη συνθηκολόγηση της Ιταλίας όταν στις 10 Σεπτεμβρίου 1943, ο ιταλικός στόλος του Τάραντα παραδόθηκε σε δύναμη συμμαχικών πολεμικών πολεμικών, μεταξύ αυτών ήταν και ο «Αδρίας».
ο κυβερνήτης Αντιπλοίαρχος Ιωάννης Τούμπας
Τον Οκτώβρη του 1943 όπου στην περιοχή των Δωδεκανήσων οι Γερμανοί έκαναν μεγάλης έκτασης αντεπίθεση, στην περιοχή της Καλύμνου το αντιτορπιλικό «Αδρίας» προσκρούει σε νάρκη και αποκόπτεται η πλώρη, ενώ το βρετανικό Α/Τ HURWORTH, στην προσπάθειά του να βοηθήσει προσέκρουσε σε νάρκη και βυθίστηκε, με αποτέλεσμα να χάσουν τη ζωή τους 143 άνδρες.
Ο κυβερνήτης Αντιπλοίαρχος Ιωάννης Τούμπας αρνείται να διατάξει εγκατάλειψη πλοίου και κατορθώνει να φτάσει στις τουρκικές ακτές, στον όρμο του Γκιουμουσλούκ (Gumishluk), έχοντας απώλειες 21 νεκρών και 30 τραυματιών. Όπως μας έχουν δηλώσει Έλληνες πρόσφυγες πολέμου που είχαν περάσει από τη νησιωτική Ελλάδα στην Τουρκία και ακολούθως προωθήθηκαν στη Μέση Ανατολή, είδαν τους τάφους των νεκρών του «Αδρία» στην εγγλέζικη βάση της Αγρελιάς στα μικρασιατικά παράλια.
Μετά από επισκευές ο «Αδρίας» απέπλευσε την 1η Δεκεμβρίου 1943 και, μολονότι χωρίς πλώρη, κατόρθωσε να φθάσει στην Αλεξάνδρεια στις 6 Δεκεμβρίου, όπου το κατόρθωμά του αντιμετωπίστηκε με ενθουσιώδη υποδοχή από τον αγγλικό στόλο και τα άλλα συμμαχικά πλοία.
Μετά τη λήξη του πολέμου έγινε επισκευή της πλώρης και επέστρεψε στην Ελλάδα, αλλά σε συνδυασμό με τη λήξη του πολέμου κρίθηκε ασύμφορη η πλήρης επισκευή του και το τέλος του ήταν να πουληθεί το 1945 στην Αγγλία για παλιοσίδερα.
Πηγή στοιχείων & φωτο: Αρχεία Υπηρεσίας Ιστορίας Πολεμικού Ναυτικού
Έρευνα: Νάσος Μπράτσος