Πέμπτη 25 Μαρτίου 2010
Οι σουίτες, οι χορηγοί και μια χρήσιμη αναδρομή
Ξεσκαρτάρωντας το αρχείο μου βρήκα ένα άρθρο που είχα γράψει τον Ιούνιο του 2008, τότε δεν είχαν γίνει ακόμα οι Ολυμπιακοί Αγώνες στο Πεκίνο, η Καβάλα έπαιζε στη Γ΄ Εθνική, ο Κούγιας δεν είχε πάει στην Παναχαϊκή (με προηγούμενο σταθμό τη Λαμία), τα ιδιωτικά ΜΜΕ δεν είχαν "ανακαλύψει" ακόμα τα golden boys της ΕΡΤ (διότι τους πούλαγαν με χαριστικούς όρους το αρχείο της), ο δήμαρχος Νέας Σμύρνης δεν είχε παραιτηθεί, τον Δρόσο δεν τον έψαχνε ακόμα η Ιντερπόλ και σκέφτηκα να το αναρτήσω γιατί μερικές φορές η χρονική απόσταση από τη διατύπωση μιας άποψης, δίνει τη δυνατότητα με τα γεγονότα που έχουν μεσολαβήσει, να δούμε τα πράγματα με διαφορετικό πρίσμα.
Οι επισυναπτόμενες φωτο είναι για δικαιολογήσουν τον υπότιτλο αλλά και το περιεχόμενο του άρθρου. Το εισιτήριο της ΕΠΣΑ είναι και για πρόταση, τώρα με την οικονομική κρίση γιατί να τα ακουμπάτε στις "προεδράρες" των επαγγελματικών ομάδων που ούτως ή άλλως σας τα παίρνουν με τις επιχειρήσεις που έχουν (τράπεζες, ναυτιλιακές, χρηματιστηριακές, κινητή τηλεφωνία, καταπατούν ελεύθερους χώρους κλπ). Δεν είναι καλύτερα (και πιο οικονομικό) να στηρίξετε τα ερασιτεχνικά σωματεία στον αγώνα επιβίωσης που δίνουν?
TAΞIKO XAΣMA ΣTON KOΣMO TOY ΠOΔOΣΦAIPOY
Tο πρωτάθλημα της σουίτας και των χορηγών
Φύλλο: 822 εφημερίδα "εργατική αλληλεγγύη" Ιούνιος 2008
Nάσος Mπράτσος
Αυτό το καλοκαίρι φαντάζει πλούσιο από τηλεοπτικό αθλητικό θέαμα, αφού εκτός από τη συνήθη εποχιακή μεταγραφολογία, από το EURO έως τους ολυμπιακούς αγώνες του Πεκίνου, αρκετός κόσμος θα ψυχαγωγηθεί από το προσφερόμενο θέαμα και μαζί του και αρκετοί καναλάρχες και εκδότες, που θα εισπράξουν σημαντικά ποσά από τις διαφημίσεις (όχι δεν μοιράζουν μέρος από τα κέρδη στους εργαζόμενους, ρωτήστε τους συντάκτες του SPORTIME και της Aθλητικής, που έκαναν κινητοποιήσεις μηνών όντας απλήρωτοι).
Εξαιρούνται της ψυχαγωγίας, λόγω εργασιακών ρυθμών, οι εργαζόμενοι σε 11 αθλητικές εφημερίδες, σε μερικά ραδιοτηλεοπτικά ΜΜΕ αποκλειστικά αθλητικής στόχευσης και στην ΕΡΤ που περικόπτονται άδειες, λόγω Πεκίνου, όχι μόνο σε αθλητικούς συντάκτες (ως συνήθως εξαιρούνται της εργασιακής επιστράτευσης οι αργόμισθοι, τα ρουσφέτια, οι φυτευτοί, κλπ).
Πάντα την καλοκαιρινή περίοδο τα τμήματα μάρκετινγκ των ομάδων δραστηριοποιούνται ιδιαίτερα. Εισιτήρια διαρκείας για όλα τα γούστα (παιδικά, γυναικεία, οικογενειακά, VIPS, σουίτες, κλπ) με τιμές για όλα τα βαλάντια και αντίστοιχες παροχές, βρίσκονται στους άμεσους οικονομικούς στόχους προς υλοποίηση των συλλόγων. Στα υψηλά κλιμάκια παροχών, συχνοί πελάτες είναι επιχειρηματίες, πολιτικοί, τηλεστάρ, κλπ, αφού η προβολή στο γήπεδο είναι πάντα απαραίτητη στα πλαίσια των δημοσίων σχέσεων.
Στο χορό μπαίνει και η διαπραγμάτευση των τηλεοπτικών μεταδόσεων, με τα διαπραγματευόμενα ποσά να κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα και τα κανάλια να προσδοκούν σε απόσβεση με προσέλκυση διαφήμισης.
Βεβαίως στην εποχή των πολυεθνικών οι αγορές δεν σταματάνε στην απλή αγορά μιας φανέλας, ενός κασκόλ ή μιας σημαίας, που βεβαίως έχουν τυπωμένα και τα λογότυπα εταιριών, χορηγών. Ο χώρος των οπαδών φαντάζει προνομιακός για την προώθηση και των μη ποδοσφαιρικών προϊόντων που παράγουν είτε οι εταιρίες των διοικούντων το σύλλογο είτε οι χορηγοί (πάντα με «ευκαιρίες» και προνομιακά πακέτα). Η κινητή τηλεφωνία είναι ίσως το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα τέτοιας εξάπλωσης. Θυμηθείτε μια παλαιότερη αναφορά του ονόματος του Κόκκαλη στην υπόθεση της Ζήμενς και την ανακοίνωση ότι όσοι επιχειρούν να πλήξουν επιχειρηματικά τον πρόεδρο, υπονομεύουν τα συμφέροντα του Ολυμπιακού, αφού η εξίσωση είναι, «πάει καλά η επιχειρηματική δράση του προέδρου, άρα πέφτει χρήμα στην ομάδα».
Kάνοντας μια παρένθεση για τις εταιρίες κινητής τηλεφωνίας, μπορεί να εμφανίζονται γαλαντόμες στις αθλητικές χορηγίες, αλλά στον αντίποδα, αρνούνται να καταβάλουν πολύ λιγότερα χρήματα σε πολίτες που δικαιώνονται στα δικαστήρια για βλάβες που έχουν πάθει από παράνομες κεραίες και την ακτινοβολία τους.
Παράγοντες
Για να μην θεωρηθεί μονόπλευρο το προαναφερόμενο παράδειγμα με τον Κόκκαλη, να προσθέσουμε και την πρόσφατη επίθεση με αγωγές του Βγενόπουλου σε πολιτικούς, προσπαθώντας να επιβάλλει τη σιωπή στην κριτική για τις επιχειρηματικές του επιλογές.
Η ανάμιξή του στα διοικητικά του Παναθηναϊκού, θα ήταν αφέλεια να ερμηνευτεί ότι έχει λεφτά για ξόδεμα και αγαπάει την ομάδα. Η ευκολία επίσης των μεταγραφών, διοικήσεων και προέδρων από ομάδα σε ομάδα, δείχνει ότι μάλλον δεν είναι η «ιστορία της φανέλας» που συγκινεί, αλλά μάλλον άλλες δραστηριότητες. Για παράδειγμα ο Πηλαδάκης από τον Ηλυσιακό έγινε πρόεδρος στη Λάρισα, με στόχο την κατασκευή νέου γηπέδου πολλαπλών εμπορικών χρήσεων, ο Κούγιας έχει αλλάξει ήδη αρκετές ομάδες, ξεκινώντας από τον Αρη Πετρούπολης και φτάνοντας μέχρι τον ΠΑΣ Γιάννινα, ο επιχειρηματίας νυχτερινών κέντρων και μέτοχος ναυτιλιακής Μπέος, μετά τον Πανιώνιο, αναλαμβάνει σωτήρας και επαρχιακών ομάδων (Πάτρα, Βόλος), ο Δρόσος στο μπάσκετ, με υπεράκτιες εταιρίες στο χώρο του στοιχήματος, από τον Aλιμο (που τον υποβίβασε) και τον Σπόρτινγκ (που τον παράτησε και τον διέλυσε σε μια νύχτα), πήγε στην ΑΕΚ και τώρα ψάχνεται για τον ΠΑΟΚ, οι διοικούντες την Ηλιούπολη έχουν σχέση με τους μπράβους της νύχτας και αντίστοιχα μαγαζιά.
Ο εξαφανισθείς μια νύχτα και καταζητούμενος στα τέλη της δεκαετίας του 80, Μάκης Ψωμιάδης, από πρόεδρος του μπάσκετ της ΑΕΚ (και αργότερα και στην ΠΑΕ), τώρα ηγείται της Καβάλας στην επιστροφή της στη Β Εθνική. Αλλα «αστέρια» στο παρελθόν είχαν σειρά καταδικών για «λαθρεμπόριο» κυρίως καυσίμων (μεταφορά χωρίς τα απαιτούμενα παραστατικά). Πέρυσι ο εφοπλιστής πρόεδρος του Εθνικού κινητοποιούσε φουσκωτούς για να μην επιτρέψει την είσοδο στο γήπεδο του άλλου διεκδικητή της προεδρίας.
Εκτός από τα ποσά που παίζονται στο στοίχημα, το προπό, τις διαφημίσεις, κλπ, γήπεδα με πολλαπλές εμπορικές χρήσεις, αποτελούν φιλέτο για μεγάλες κατασκευαστικές. Όχι μόνο για μεγάλες ομάδες όπως ο ΠΑΟ (Βοτανικός) και η άστεγη γηπεδικά ΑΕΚ, αλλά ακόμα και ο παραπαίων στη Δ΄ Εθνική Απόλλωνας Αθηνών, δέχτηκε πρόταση από αμερικάνικη πολυεθνική για ανακατασκευή της Ριζούπολης σε χρόνο ρεκόρ 18 μηνών, με κατασκευή γηπέδου με παράλληλες εμπορικές χρήσεις, διακηρύσσοντας (η εταιρία) ότι σε ένα μήνα θα έχει παρακάμψει τη γραφειοκρατία και θα έχει τις απαιτούμενες άδειες από ΥΠΕΧΩΔΕ και Δήμο Αθηναίων.
Ακόμα και «αριστεροί», όπως ο δήμαρχος Νέας Σμύρνης, επιδιώκουν τέτοιες επιλογές γηπέδων με πολλαπλές χρήσεις, δηλαδή καινούργια THE MALL που θα είναι πακέτο με ένα γήπεδο.
Στον χορό των εκατομμυρίων, έχουμε να αντιτάξουμε τη διεκδίκηση για ελεύθερους χώρους, την ενίσχυση του ερασιτεχνικού αθλητισμού, την υπεράσπιση των εργασιακών δικαιωμάτων όσων εργάζονται με οποιαδήποτε ιδιότητα στο χώρο του αθλητισμού, των εργαζομένων στα αθλητικά ΜΜΕ, την καταπολέμηση της λογοκρισίας (ανθεί στις ολυμπιακές περιόδους, με πρόσφατο δείγμα τη διαμαρτυρία ακτιβιστών για το Θιβέτ στην Ολυμπία). Η προσπάθεια φαίνεται μεγάλη, αλλά μπορούμε να «γυρίσουμε το παιχνίδι».