Δευτέρα 28 Σεπτεμβρίου 2009
Ναυάγιο Εξπρές Σαμίνα: εννέα χρόνια πριν
Ήταν 26 Σεπτεμβριου 2000 στις 10.15μμ όταν το Express Samina (πρώην Golden Vergina με το οποίο ταξιδεύαμε για χρόνια στη γραμμή Πειραιάς, Πάρος, Νάξος, Ικαρία, Σάμος), βούλιαζε έξω από το λιμάνι της Πάρου, έχοντας χτυπήσει στις βραχονησίδες "Πόρτες", ναυάγιο που στοίχισε τη ζωή σε 81 ανθρώπους. Το υπέργηρο πλοίο μόλις είχε περάσει από "ανακατασκευή" και του είχε προστεθεί άλλος ένας όροφος.
Προβλήματα που ήταν αποτέλεσμα παλαιότητας, υποσυντήρησης, φθοράς, ανοιχτά στεγανά, 17 ανασφάλιστα φορτηγά που μετακινήθηκαν, έλλειψη σχεδίου αντιμετώπισης προβλημάτων, έπαιξαν το ρόλο τους στην τραγωδία αυτή, αλλά με βούλευμα το Συμβούλιο Εφετών Αιγαίου αποφασισε να μην υπάρξει κατηγορία κατα της εταιρείας MFD στην οποια ανηκε το Σαμινα. Δύο μήνες μετά το ναυάγιο του Σαμίνα ο Παντελής Σφηνιάς αντιπρόεδρος της Minoan Flying Dolphin -που μετά το ναυάγιο μετονομάστηκε σε Hellenic Flying Dolphin αυτοκτονεί.
Όσοι συμμετείχαμε τότε σε παροικιακές οργανώσεις νησιωτών, διαδηλώσαμε τις επόμενες μέρες στο λιμάνι του Πειραιά, ενώ οι εφοπλιστές απειλούσαν με λοκ άουτ. Οι ιστορίες των διασωθέντων πολλές και τραγικές, ένας ναυάγησε και δεύτερη φορά όταν συγκρούστηκε, ευτυχώς χωρίς συνέπειες σε ανθρώπινες ζωές, το βαρκάκι που τον μάζεψε, με άλλο σκάφος που πήγαινε για διάσωση, μέσα στο λιμάνι της Πάρου, διότι το βαρκάκι δεν είχε φως και δεν είχε γίνει αντιληπτό. Ένας άλλος ματαίωσε το ταξίδι του (και γλύτωσε) γιατί ήταν θύμα τροχαίου και σκέφτηκε "που να ταξιδεύω με την πατερίτσα και το πόδι στον γύψο, θα κουνάει και θα ταλαιπωρηθώ". Το βράδυ που βούλιαζε το Σαμίνα, τελείωνε στην Πράγα η πρώτη μεγάλη διαδήλωση ενός σημαντικού κύκλου διεθνών αντικαπιταλιστικών διαδηλώσεων (με κορύφωση τη Γένοβα του 2001)με σύνθημα "οι άνθρωποι πάνω από τα κέρδη", στην οποία συμμετείχαν και αρκετοί Έλληνες.