...αναδημοσίευση από το www.ertnews.gr...
Κάτω από την πλατεία βρίσκεται το μεγαλύτερο και σημαντικότερο καταφύγιο που ξεκίνησε να λειτουργεί στην Πάτρα με την έναρξη του πολέμου του 1940, αφού η αχαϊκή πρωτεύουσα ήταν πρώτη μεγάλη πόλη που βομβαρδίστηκε στις 28 Οκτωβρίου από τα ιταλικά αεροπλάνα με απολογισμό 193 νεκρούς, εκατοντάδες τραυματίες και εκτεταμένες ζημιές.
Tα δύο σημεία πρόσβασης βρίσκονται στο πρανές που αρχίζει από το πάνω μέρος του πεζόδρομου της Τριών Ναυάρχων, συνεχίζει βορειοανατολικά, παράλληλα με την οδό Αθανασίου Διάκου και αποτελεί μέρος του Ρωμαϊκού αναλημματικού τοίχου της περιόδου του Ρωμαίου αυτοκράτορα Νέρωνα.
Tο καταφύγιο αποτελείται από τρεις διαδρόμους – στοές που συνδέονται μεταξύ τους σε σχήμα «Π» μήκους 39,13 μέτρων, 30,10 μέτρων και 39,50 μέτρων αντίστοιχα και πλάτους δύο μέτρων. Στο πλάι των διαδρόμων υπάρχουν πέντε θάλαμοι στους οποίους έμπαιναν οι πολίτες.
Τα άκρα των δύο μεγαλύτερων και παράλληλων στοών αποτελούν τις εισόδους από τον δρόμο. Το συνολικό εμβαδόν του καταφυγίου είναι 210 τ.μ., ενώ το μέγιστο ύψος είναι 2,10 μέτρα.
Στη διάρκεια του πολέμου βομβάρδισαν την Πάτρα και οι Γερμανοί το 1942 και τότε το καταφύγιο λειτούργησε.
Δεν είναι το μόνο καταφύγιο στην Πάτρα, υπάρχουν και άλλα σε ιδιωτικούς χώρους που δεν είναι βασισμένα πάνω σε ρωμαϊκές κατασκευές, αλλά ήταν καινούργιες κατασκευές στην εποχή τους.
Ο Δήμος Πατρέων βρήκε το καταφύγιο παρατημένο για χρόνια, χώρο απορριμμάτων, αλλά και παραβατικών δραστηριοτήτων. Το καθάρισε, το ανέδειξε, έβαλε σύγχρονο φωτισμό (διατηρώντας τις παλιές υποδομές ηλεκτροδότησης που φαίνονται για ιστορικούς-μουσειακούς λόγους) και το έδωσε για χρήση – επισκέψεις στις 4 Οκτωβρίου 2020. Από τότε σχολεία και φορείς το έχουν επισκεφτεί, γίνονται ξεναγήσεις και ενημερώνονται για την ιστορία του».
Στην είσοδο του καταφυγίου υπάρχει ένα ψηφιδωτό που αποτυπώνει το σύμβολο της ειρήνης, ένα περιστέρι έργο του Πατρινού εικαστικού και αγιογράφου, καθηγητή Εικαστικού Εργαστηρίου της Πάτρας, Πέτρου Λαμπρινάκου, διαστάσεων 0,60×0,60 cm και είναι φτιαγμένο με σμάλτινες ψηφίδες, εμπνευσμένο από έργα της Βάσως Κατράκη.
Η επίσκεψη στο χώρο είναι μία μοναδική εμπειρία και συμβάλλει στη διάσωση της ιστορικής μνήμης.
Έρευνα & φωτο: Νάσος Μπράτσος