...αναδημοσίευση από την Ικαριακή Ραδιοφωνία...
Του Νάσου Μπράτσου
Πάνε κοντά δύο χρόνια και κάτι που ο Άδωνις Γεωργιάδης, εμφανίζονταν ως συνήθως στα τηλεπαράθυρα, τότε με την ιδιότητα του υπουργού Ναυτιλίας και «κατακεραύνωνε», όσους δεν συμφωνούσαν με τις μνημονιακές πολιτικές στο χώρο.
Από κοντά και εφοπλιστές, παπαγαλάκια των ΜΜΕ και λοιποί παρατρεχάμενοι. Οι εφοπλιστές όταν έφυγε από τον υπουργικό θώκο, είχαν βγάλει και ανακοίνωση ότι τον ήθελαν πίσω. Δείξε μου τους φίλους σου, που λέει και η λαϊκή ρήση…
Τι μας έλεγαν τότε για τα χάλια της ακτοπλοΐας:
Nα μην κοιτάμε την ηλικία των πλοίων (περίοδος κινητοποιήσεων για το Ιεράπετρα στην Ικαρία και για το Αqua Μaria στη Λήμνο), διότι το βασικό δεν είναι η ηλικία, αλλά η καλή συντήρηση και έφερναν και σαν παράδειγμα τα παλιά αυτοκίνητα, όταν είναι καλοσυντηρημένα. Κάτι σαν τα παλιά αυτοκίνητα «γκαζοζέν» που σήμερα τα βλέπουμε μόνο σε ράλι αντίκα, αλλά στη θαλάσσια εκδοχή τους.
Τώρα γιατί από τη μια δεν βλέπω στους δρόμους να κυκλοφορούν παλιά καλοσυντηρημένα αυτοκίνητα, αλλά μόνο σε ράλι – αντίκα και από την άλλη, γιατί τα παλαιάς τεχνολογίας αυτοκίνητα έχουν μεγαλύτερους φραγμούς από τα αντιρρυπαντικής τεχνολογίας, γιατί είχαν μπει κίνητρα για απόσυρση και αντικατάσταση, αυτό ας το αφήσουμε σαν «απορία».
Για να πουλάνε οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα πεταχτεί να πει κάποιος. Σωστό. Γιατί να μην πουλάνε τα ναυπηγεία, θα ρωτήσει κάποιος άλλος.
Και ποιος είπε ότι το ελληνικό εφοπλιστικό κεφάλαιο δεν «χτίζει» πλοία. Φυσικά και το κάνει αλλά όχι για την ακτοπλοΐα. Και φυσικά όχι σε ελληνικά ναυπηγεία.
Αντιγράφουμε από το ναυτιλιακό και επιχειρηματικό ρεπορτάζ των ΜΜΕ, με αφορμή την έκθεση «Ποσειδώνια», για τους Έλληνες εφοπλιστές:
«Επένδυσαν 4,5 δισ. δολάρια σε φορτηγά και 4 δισ. δολάρια σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG). Ακολουθούν δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς κοντέινερ.
Ρεκόρ παραγγελιών (που αντιστοιχεί στο 25% του συνόλου των νέων ναυπηγήσεων παγκοσμίως) πραγματοποίησαν το 2013 οι Έλληνες πλοιοκτήτες, όπως σημειώνει σε ανακοίνωσή της η εταιρεία που διοργανώνει τα Ποσειδώνια, τα οποία θα διεξαχθούν στις 2 – 6 Ιουνίου.
Η ελληνική ναυτιλία, σύμφωνα με το Newsfront, μέσα στο προηγούμενο έτος επένδυσε περισσότερα από 13 δισ. δολάρια σε παραγγελίες 275 νέων πλοίων χωρητικότητας άνω των 24,5 εκατ. dwt και αύξησε το υπό παραγγελία συνολικό dwt κατά 364% σε σχέση με το 2012.
«Καθώς ο ελληνικός ποντοπόρος στόλος εξακολουθεί να διευρύνεται ταχύτατα, βασιζόμενος σε μια στρατηγική διαφοροποίησης που αποσκοπεί στην εδραίωση της ηγετικής θέσης του στο διεθνές στερέωμα, τα σημαντικότερα ναυπηγικά κράτη συναγωνίζονται για να καταλάβουν μια εξέχουσα θέση στη φετινή διοργάνωση των Ποσειδωνίων», δήλωσε ο Θεόδωρος Βώκος, Project Director των Εκθέσεων Ποσειδώνια.
Οι ελληνικές επενδύσεις κυριάρχησαν στις παγκόσμιες παραγγελίες, στις περισσότερες κατηγορίες πλοίων το 2013. Συγκεκριμένα, επένδυσαν 4,5 δισ. δολάρια σε φορτηγά πλοία, καταλαμβάνοντας την κορυφή στην αντίστοιχη κατηγορία με 134 παραγγελίες και παράλληλα επένδυσαν άλλα 4 δισ. δολάρια σε πλοία μεταφοράς υγροποιημένου αερίου πετρελαίου (LPG) και υγροποιημένου φυσικού αερίου (LNG) παραγγέλνοντας συνολικά 51 πλοία. Ο κατάλογος περιλάμβανε επίσης 65 δεξαμενόπλοια αξίας 3 δισ. δολαρίων και 25 πλοία μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων αξίας 1,6 δισ. δολαρίων.
«Αυτό το πολυδιάστατο επενδυτικό πρόγραμμα αντανακλά τη στρατηγική της ελληνικής ναυτιλίας, που φροντίζει να μοιράζει το επενδυτικό πρόγραμμά της στοχεύοντας τόσο στους παραδοσιακούς τομείς της ναυτιλίας, όσο και σε περισσότερο ελκυστικούς νέους τομείς, όπως είναι τα εξειδικευμένα δεξαμενόπλοια LNG και LPG», πρόσθεσε ο κ. Βώκος.
«Οι παραγγελίες αυτές ενίσχυσαν τους ισχυρούς δεσμούς μεταξύ Ελλήνων πλοιοκτητών και ασιατικών ναυπηγείων, καθώς η Κίνα έλαβε 72% των παραγγελιών φορτηγών πλοίων από την Ελλάδα, η Νότια Κορέα εξασφάλισε πάνω από το ένα τρίτο των παραγγελιών ελληνικών πλοίων μεταφοράς αερίου, αλλά και η Ιαπωνία εξασφάλισε μεγάλο αριθμό παραγγελιών», συμπλήρωσε ο κ. Βώκος».
Ας ξαναγυρίσουμε στη «μιζέρια» του Αιγαίου:
Θυμίζω ότι μετά το ναυάγιο του Εξπρές Σαμίνα μπήκε ένα υποτυπώδες όριο ηλικίας «στάχτη στα μάτια», το οποίο μετά αναιρέθηκε στη μνημονιακή περίοδο.
Θυμίζω ότι αφελώς αρκετοί συμπατριώτες μας και όχι μόνο αυτοί, πριν από αρκετά χρόνια περίμεναν την ευρωπαϊκή ολοκλήρωση του 1992 και την απελευθέρωση των συγκοινωνιών, που θα έφερνε γρήγορα, καλά και ασφαλή πλοία στη γραμμή από ευρωπαίους «σοβαρούς» επιχειρηματίες. Όσο τα είδατε με μικρή παρένθεση τον Αίολο και φευγαλέο διάλειμμα (ούτε διάλειμμα, time aout) το Corsica Express που μπατίρησε νωρίς – νωρίς, άλλο τόσο τα είδα κι εγώ. Από τα νεότευκτα πλοία το νήσος Χίος πουλήθηκε και το μέλλον άλλων αντίστοιχων είναι αβέβαιο.
Ακούσαμε το επιχείρημα ότι τα πλοία είναι καλά, αλλά τα λιμάνια στο Αιγαίο είναι χάλια (σωστό αυτό το έχουν επισημάνει εδώ και χρόνια νησιώτες και ενώσεις πλοιάρχων, κλπ), οπότε τα πλοία χαλάνε γιατί ταλαιπωρούνται. Τώρα γιατί χαλάνε πιο εύκολα τα παλιά, αυτό δεν το εξηγούσαν. Όπως επίσης ποιανού ευθύνη είναι δεκαετίες τώρα να μην έχουν γίνει σύγχρονα και ασφαλή λιμάνια στα νησιά του Αιγαίου.
Στην τελική, όταν δεν έπιαναν τα επιχειρήματα οι ατάκες ήταν του τύπου «αυτά τα πλοία έχουμε, αν δεν σας αρέσει πηγαίνετε κολυμπώντας».
Δύο χρόνια μετά την Αδωνική περίοδο στο ναυτιλίας, τα πλοία και παλιά συνεχίζουν να είναι και υποσυντήρητα και τα λιμάνια χάλια και τα δρομολόγια λιγοστεύουν. Η μόνη αλλαγή σε σχέση με τον Άδωνι που πήγαινε από τα άγρια χαράματα στο υπουργείο και έκανε εφόδους για να μην λουφάρει κανείς, άρα για να ξυπνάει νωρίς κοιμόταν και νωρίς, είναι ότι ο νυν υπουργός μάλλον δεν τα πάει καλά με τις πολύ πρωινές ώρες, αφού έχει καταγραφεί ως γλεντζές στη μπουζουκλερί που τραγουδάει η λαϊκή αοιδός Πάολα.
Ο εκεί λογαριασμός που μάλλον επιβάρυνε τον ίδιο, αντιστοιχεί με το ακτοπλοϊκό ταξίδι μιας οικογένειας από τον Πειραιά προς το νησί.
Τον άλλο λογαριασμό, στα ακτοπλοϊκά θέματα, τον πληρώνουν οι «συνήθεις ύποπτοι» για να το πούμε ευγενικά.
Συνεπώς για να μην μένουμε σε διαπιστώσεις, το πεδίο δράσης και ανάληψης πρωτοβουλιών από τους φορείς των νησιωτικών κοινωνιών, των ναυτεργατικών σωματείων και της τοπικής αυτοδιοίκησης, είναι ανοιχτό…