Σχέδιο ψηφίσματος προς το Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας
Από την "Αντικαπιταλιστική Αριστερά-Ανταρσία σε κυβέρνηση - ΕΕ - ΔΝΤ - Καλλικράτη"
ΠΡΟΤΕΙΝΟΜΕΝΟ ΨΗΦΙΣΜΑ ΠΡΟΣ ΤΟ
ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΣΥΜΒΟΥΛΙΟ ΚΕΝΤΡΙΚΗΣ ΜΑΚΕΔΟΝΙΑΣ (17/3/2011)
Η κυβέρνηση του ΠΑΣΟΚ, με τις συνταγές της τρόικας, επιδιώκει σαρωτικού χαρακτήρα αντιεκπαιδευτικές αναδιαρθρώσεις με στόχο την περικοπή των δαπανών για την εκπαίδευση, την προώθηση του σχολείου της αγοράς και, τελικά, τη διάλυση της δημόσιας και δωρεάν παιδείας. Σ' αυτά τα πλαίσια το Υπουργείο Παιδείας ανακοίνωσε εκτεταμένες συγχωνεύσεις και καταργήσεις σχολικών μονάδων Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης. Στην περιφέρεια κεντρικής Μακεδονίας συγχωνεύονται- καταργούνται-υποβιβάζονται 326 σχολεία (στη δ\θμια 61 σχολεία συγχωνεύονται σε 27, στην α\θμια 240 σε 111, 22 υποβιβάζονται και 3 καταργούνται). Με βάση τα παραπάνω, μόνο στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση την επόμενη χρονιά θα λειτουργήσουν στην περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας 236 λιγότερα τμήματα και θα υπάρχει μείωση κατά 357 οργανικές θέσεις. Έφτασε στο σημείο να καταργεί σε ορισμένες περιοχές πάνω από το 30% ή και το 40% των σχολείων (π.χ. Σέρρες).
Κάτω από την πίεση των έντονων αντιδράσεων σύσσωμης της εκπαιδευτικής κοινότητας αλλά και των τοπικών κοινωνιών ο αριθμός των σχολείων είναι μικρότερος από τον αρχικό σχεδιασμό του ΥΠΕΠΘ. Παρόλα αυτά, τόσο το εύρος των συγχωνεύσεων όσο και η προσπάθεια του Υπουργείου να «χρυσώσει το χάπι», αποδεικνύει πως δεν πρόκειται για ένα μέτρο «εξορθολογισμού» της δημόσιας εκπαίδευσης.
Το Περιφερειακό Συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας δηλώνει ότι είναι σαφώς αντιπαιδαγωγικό να μετακινούνται τα παιδιά σαν τσουβάλια κάθε μέρα για χιλιόμετρα και να εκτίθενται σε μια σειρά κινδύνους, να εφαρμόζονται οι διαβόητες «καινοτόμες δράσεις» σε τάξεις των τριάντα μαθητών, να διαμορφώνονται σχολικές μονάδες-μαμούθ όπου οι παιδαγωγικές σχέσεις καταρρακώνονται. Οι εκπαιδευτικοί, οι γονείς και οι μαθητές γνωρίζουν πολύ καλά ότι τα μέτρα αυτά αποτελούν μέτρα μορφωτικής οπισθοδρόμησης. Θα επιφέρουν, μεταξύ άλλων, αύξηση του αριθμού των μαθητών ανά τμήμα, δημιουργία μεγάλων και απρόσωπων σχολικών μονάδων (σχολεία των 400 μαθητών, όπως δηλώνεται στο δελτίο τύπου του υπουργείου).
Το κλείσιμο των σχολικών μονάδων, ιδίως στην περιφέρεια, θα δυσχεράνει την πρόσβαση των μαθητών στο σχολείο, θα ενισχύσει τη μαθητική διαρροή, θα αυξήσει τις δυσκολίες στην επικοινωνία εκπαιδευτικών και γονέων και θα συντείνει στην αύξηση της εσωτερικής μετανάστευσης. Κι ακόμα τα χωριά θα ρημάξουν, αφού το σχολείο είναι ο ζωντανότερος πολιτιστικός οργανισμός μιας περιοχής.
Οι καταργήσεις και συνενώσεις σχολικών μονάδων συνδέονται και εντάσσονται στην πολιτική του μνημονίου και των περικοπών, για να εξοικονομηθούν πόροι με τη μείωση των οργανικών και λειτουργικών θέσεων εργασίας εκπαιδευτικών. Όμως, ζημιά είναι το σχολείο που κλείνει, το σχολείο που διώχνει τους μαθητές του, το σχολείο που απαξιώνει τους δασκάλους του, το σχολείο που κονιορτοποιεί τη γνώση. Η πολιτική αυτή επιδιώκει ένα ιδιωτικοποιημένο, πειθαρχημένο και προσαρμοσμένο στις ανάγκες της αγοράς εκπαιδευτικό σύστημα και συνοδεύεται από μια τομή στη διοικητική δομή της εκπαίδευσης, καθώς δημιουργείται μια τεραστίων διαστάσεων συγκεντροποίηση.
Το σχολείο που χρηματοδοτείται από τον κρατικό προϋπολογισμό θέλουν να δώσει τη θέση του στο σχολείο που αναζητά χρηματοδότηση, είτε από τους γονείς είτε από τους χορηγούς είτε και από τους δύο. Θέλουν να απαλειφθεί το σχολείο της γειτονιάς όπου πήγαιναν οι μαθητές της περιοχής, και τα όρια των σχολείων να γίνουν πιο «ευρύχωρα». Να είναι εύκολες οι μετακινήσεις του μαθητικού πληθυσμού από το ένα σχολείο στο άλλο για να ευνοούνται οι συγχωνεύσεις και οι συμπτύξεις. Η απόφαση της κυβέρνησης είναι αντικοινωνική και αντιεκπαιδευτική. Η πολιτική κυβέρνησης-ΕΕ-ΔΝΤ πρέπει να ανατραπεί.
Το περιφερειακό συμβούλιο Κεντρικής Μακεδονίας δηλώνει την αντίθεση του στις συγχωνεύσεις-καταργήσεις σχολικών μονάδων και απαιτεί από την Κυβέρνηση να ανακαλέσει τώρα την απόφασή της. Παράλληλα θα συμβάλλει μαζί με γονείς-μαθητές- εργαζόμενους-τοπικές κοινωνίες σε πρωτοβουλίες ανατροπής της αντιεκπαιδευτικής πολιτικής και ενίσχυσης του δημόσιου σχολείου σύμφωνα με τα αιτήματα του εκπαιδευτικού κόσμου. Ειδικότερα, απαιτεί καθιέρωση ορίου 25 μαθητών ανά τμήμα στη δευτεροβάθμια (20 στις κατευθύνσεις, 10 στα εργαστήρια), 20 μαθητών ανά τμήμα στα δημοτικά και 15 μαθητών ανά τμήμα στα νηπιαγωγεία και στις Α’, Β’ τάξεις, μόνιμους μαζικούς διορισμούς εκπαιδευτικών και διοικητικών για τις αληθινές σχολικές ανάγκες, αύξηση των δαπανών για την Παιδεία στο 5% του ΑΕΠ, κατάργηση του αντιεκπαιδευτικού νόμου 3848/2010, ανέγερση νέων διδακτηρίων, κατάργηση της διπλοβάρδιας, ενίσχυση υλικοτεχνικών υποδομών των σχολείων, επαναλειτουργία και επέκταση των υποστηρικτικών μαθησιακών θεσμών, καθώς και ενιαίο υποχρεωτικό 12χρονο δημόσιο δωρεάν σχολείο, με όλη τη γνώση για όλα τα παιδιά, που διδάσκει την κριτική σκέψη και τη συλλογική δράση.